EN | ES |

354

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

37

ani předzvěděných, jakož i ne od účinků této milosti. (Post. 252.) Relormatoij uci, že vůbec všecko, co koná člověk hřísný, jest hříchem ne všedním, ale smrtelným, že by tento zasloužil za každý břích, ano i za každé, byť i bezvolné hnutí žádosti, věčného trestu, kdežto Hus dobře rozeznává, že hřích nejprve tane na mysli, pak jest lebtdnftko vmysli, potom kochdnie, pak privolenie přes boží přikázání: Žádost zlá s přivolením jest hřích smrtelný, (Post. 89.)

V postille Husové jevi se abozná snaha, opraviti spoleénost církevní, nikoli ji zreformovati. Rus vůbec reformatorem nebyl, aspoň ne v tom smyslu, že by byl věrouku nějak přereformoval. [Husovi nešlo u novou dogmatiku, šlo mu jen o nápravu církve, především o zlepšení svato- kupeckého kněžstva. (Winter, Život círk., L. 5.) Hus kázal lidu, kázal mu ze srdce, upřímné, z vrouciho přesvědčení, kázal lidu českému, česky, a tak stal se zástupcem českých národních zájmů. (Srovu. Lechler, Hus, str. 22.) Зем! se to též v jeho postille, a v tom záleží její význam národní. V díle jeho zrvadlí se též jeho duše. l’3e, co pravi, jde mu přímo ge srdce; jest otevřený, přímý, kde tieba, à bezohlednÿ. Jest přesvědčen o poctivosti svých činů a na soćm přesvědčení trvá 8 ne- istupnou horlivostí, jak se to jeví na . též z těchto slov postilly: A bude-li jeho svatá vóle (t. boží), odváže jich služby stavenie,... budu kdzati slovo božie, když vedlé jeho svatého naučenie k tomu čas uzřím, abych ovcí Kristových ještě potvrdil. (175, pod. 202, 326 a j.). Uéenost jeho jeví se v ovládánf látky a v množství citátů. Hus nechlubí se však nikde učeností, Jest skromný. Čemu sám nerozumí, k tomu se otevřeně a upřímně zná. Na jednom místě postilly nerozumí na . slovům sv. Rehofe, i praví: ,já$ znám, žeť nerozumiem tomu, a svatého Řehoře nezamietám. Námitky své podává způsobem zcela skromným; uvádí, co se mu v neb oné věci jen zdá, a opakuje znovu: ještěť vyznávám, žeť nerozumiem, (69). Končí pak takto: Konečně na tom ostávám, že každé slovo Kristovo jest pravé, a kteréhož nerozumiem, to jeho milosti porúčiem, maje naději, že po smrti urozumiem.* (70). Zná se otevřeně též k svým slabostem, Na . jest si vědom, že často sám více si vážil boháče neZ chudasa, ,vstávaje neb kuklu snímaje, aneb kláněje bohatému, ne tak ch dému, a spiese posielaje po pitie bohatému gros nez dada chudému peniez^. Avšak, dodává, ufám milosrdnóm u Jeżlśovi, na$emu vykupiteli, Ze mi to odpustil, a že již od toho zachová. (385 386).


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile