EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
37

[2]
ani předzvěděných, jakož i ne od účinků této milosti. (Post. 252.)
[3]
Relormatoij uci, že vůbec všecko, co koná člověk hřísný, jest hříchem
[4]
ne všedním, ale smrtelným, že by tento zasloužil za každý břích, ano
[5]
i za každé, byť i bezvolné hnutí žádosti, věčného trestu, kdežto Hus
[6]
dobře rozeznává, že hřích nejprve tane na mysli, pak
[7]
jest lebtdnftko vmysli, potom kochdnie, pak privolenie
[8]
přes boží přikázání: Žádost zlá s přivolením jest hřích smrtelný,
[9]
(Post. 89.)

[10]
V postille Husové jevi se abozná snaha, opraviti spoleénost církevní,
[11]
nikoli ji zreformovati. Rus vůbec reformatorem nebyl, aspoň ne v tom
[12]
smyslu, že by byl věrouku nějak přereformoval. [Husovi nešlo u novou
[13]
dogmatiku, šlo mu jen o nápravu církve, především o zlepšení svato-
[14]
kupeckého kněžstva. (Winter, Život círk., L. 5.) Hus kázal lidu, kázal
[15]
mu ze srdce, upřímné, z vrouciho přesvědčení, kázal lidu českému, česky,
[16]
a tak stal se zástupcem českých národních zájmů. (Srovu. Lechler, Hus,
[17]
str. 22.) Зем! se to též v jeho postille, a v tom záleží její význam
[18]
národní. V díle jeho zrvadlí se též jeho duše. l’3e, co pravi, jde
[19]
mu přímo ge srdce; jest otevřený, přímý, kde tieba, à bezohlednÿ. Jest
[20]
přesvědčen o poctivosti svých činů a na soćm přesvědčení trvá 8 ne-
[21]
istupnou horlivostí, jak se to jeví na . též z těchto slov postilly:
[22]
A bude-li jeho svatá vóle (t. boží), odváže jich služby
[23]
stavenie,... budu kdzati slovo božie, když vedlé jeho svatého
[24]
naučenie k tomu čas uzřím, abych ovcí Kristových ještě potvrdil.
[25]
(175, pod. 202, 326 a j.). Uéenost jeho jeví se v ovládánf látky
[26]
a v množství citátů. Hus nechlubí se však nikde učeností,
[27]
Jest skromný. Čemu sám nerozumí, k tomu se otevřeně
[28]
a upřímně zná. Na jednom místě postilly nerozumí na . slovům
[29]
sv. Rehofe, i praví: ,já$ znám, žeť nerozumiem tomu, a svatého
[30]
Řehoře nezamietám. Námitky své podává způsobem zcela skromným;
[31]
uvádí, co se mu v neb oné věci jen zdá, a opakuje znovu: ještěť
[32]
vyznávám, žeť nerozumiem, (69). Končí pak takto: Konečně na tom
[33]
ostávám, že každé slovo Kristovo jest pravé, a kteréhož nerozumiem,
[34]
to jeho milosti porúčiem, maje naději, že po smrti urozumiem.* (70).
[35]
Zná se otevřeně též k svým slabostem, Na . jest si vědom, že často
[36]
sám více si vážil boháče neZ chudasa, ,vstávaje neb kuklu snímaje,
[37]
aneb kláněje bohatému, ne tak ch dému, a spiese posielaje po
[38]
pitie bohatému gros nez dada chudému peniez^. Avšak, dodává,
[39]
ufám milosrdnóm u Jeżlśovi, na$emu vykupiteli, Ze mi to odpustil,
[40]
a že již od toho zachová. (385 386).


Text viewFacsimile