[1] |
|
---|
[2] |
ani předzvěděných, jakož i ne od účinků této milosti. (Post. 252.)
|
---|
[3] |
Relormatoij uci, že vůbec všecko, co koná člověk hřísný, jest hříchem
|
---|
[4] |
ne všedním, ale smrtelným, že by tento zasloužil za každý břích, ano
|
---|
[5] |
i za každé, byť i bezvolné hnutí žádosti, věčného trestu, kdežto Hus
|
---|
[6] |
dobře rozeznává, že hřích nejprve tane na mysli, pak
|
---|
[7] |
jest lebtdnftko vmysli, potom kochdnie, pak privolenie
|
---|
[8] |
přes boží přikázání: Žádost zlá s přivolením jest hřích smrtelný,
|
---|
[9] |
|
---|
[10] |
V postille Husové jevi se abozná snaha, opraviti spoleénost církevní,
|
---|
[11] |
nikoli ji zreformovati. Rus vůbec reformatorem nebyl, aspoň ne v tom
|
---|
[12] |
smyslu, že by byl věrouku nějak přereformoval. [Husovi nešlo u novou
|
---|
[13] |
dogmatiku, šlo mu jen o nápravu církve, především o zlepšení svato-
|
---|
[14] |
kupeckého kněžstva. (Winter, Život círk., L. 5.) Hus kázal lidu, kázal
|
---|
[15] |
mu ze srdce, upřímné, z vrouciho přesvědčení, kázal lidu českému, česky,
|
---|
[16] |
a tak stal se zástupcem českých národních zájmů. (Srovu. Lechler, Hus,
|
---|
[17] |
str. 22.) Зем! se to též v jeho postille, a v tom záleží její význam
|
---|
[18] |
národní. — V díle jeho zrvadlí se též jeho duše. l’3e, co pravi, jde
|
---|
[19] |
mu přímo ge srdce; jest otevřený, přímý, kde tieba, à bezohlednÿ. Jest
|
---|
[20] |
přesvědčen o poctivosti svých činů a na soćm přesvědčení trvá 8 ne-
|
---|
[21] |
istupnou horlivostí, jak se to jeví na př. též z těchto slov postilly:
|
---|
[22] |
„A bude-li jeho svatá vóle (t. boží), já odváže sč jich služby
|
---|
[23] |
stavenie,... budu kdzati slovo božie, když vedlé jeho svatého
|
---|
[24] |
naučenie k tomu čas uzřím, abych ovcí Kristových ještě potvrdil.“
|
---|
[25] |
(175, pod. 202, 326 a j.). Uéenost jeho jeví se v ovládánf látky
|
---|
[26] |
a v množství citátů. Hus nechlubí se však nikde učeností,
|
---|
[27] |
Jest skromný. Čemu sám nerozumí, k tomu se otevřeně
|
---|
[28] |
a upřímně zná. Na jednom místě postilly nerozumí na př. slovům
|
---|
[29] |
sv. Rehofe, i praví: ,já$ znám, žeť nerozumiem tomu, a svatého
|
---|
[30] |
Řehoře nezamietám“. Námitky své podává způsobem zcela skromným;
|
---|
[31] |
uvádí, co se mu v té neb oné věci jen zdá, a opakuje znovu: „ještěť
|
---|
[32] |
vyznávám, žeť nerozumiem“, (69). Končí pak takto: „Konečně na tom
|
---|
[33] |
ostávám, že každé slovo Kristovo jest pravé, a kteréhož nerozumiem,
|
---|
[34] |
to jeho milosti porúčiem, maje naději, že po smrti urozumiem.* (70).
|
---|
[35] |
Zná se otevřeně též k svým slabostem, Na př. jest si vědom, že často
|
---|
[36] |
sám více si vážil boháče neZ chudasa, ,vstávaje neb kuklu snímaje,
|
---|
[37] |
aneb sě kláněje bohatému, ne tak ch dému, a spiese posielaje po
|
---|
[38] |
pitie bohatému gros nez dada chudému peniez^. „Avšak“, dodává,
|
---|
[39] |
„ufám milosrdnóm u Jeżlśovi, na$emu vykupiteli, Ze mi to odpustil,
|
---|
[40] |
a že mě již od toho zachová“. (385 —386).
|
---|