Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
22
shrnuje tam krátce, o čem byla řeč v předešlém vykladé (êt. 2.),
nebo ukazuje, čemu učí křesťany příslušná slova sv. evangelia (čt. 4.),
nebo podává stručný výtah, jádro toho, o čem bude ve výkladě řeč
(čt. 8: dva divy Spasitelovy: uzdravení malomocného a dnou stíže-
ného), atd. Zkrátka stručnými úvody Hus připravuje čte-
náře na svůj výklad.
Hus rozděluje výklady v odstavce, jimiž postup my-
šlenkový jest znázorněn. Na př. ve čtení 15. (Neděle prvnie
w puostě) jest výklad na ev. sv. Mat. 4. kap. (Ježíš jest pokoušen
od ďábla) rozdělen takto:
A) úvod, v němž se vykládá, proč se čtou na 1. neděli v postě
slova sv. Mat. ve 4. kap. Výklad slov: „V ten čas veden jest Ježíš
na púšť od ducha, aby pokúšen byl od ďábla“ ;
B) počíná se výklad vlastní. Hus navazuje na předcházející
úvod a uvažuje o pokušení vůbec, jakým způsobem se toto v člověku
děje (vnuknutí, kochání, přivolení);
C) výklad, kterými hříchy byl Kristus od ďábla svádčn a po-
koušen ;
D) pokračování výkladu, jak Kristus postě se 40 dní dal nám
příklad, jak se máme postiti (1. a 2. pokušení);
E) odpovéd Kristova k 2. pokušení dábelskému a rozbor její. —
3. pokušení, výklad;
F) závěr: Naučení křesťanům.
Na konci jednotlivých výkladů Hus připojuje prosbu,
modlitbu, nebo naučení, napomenutí.
Postilla obsahuje celkem 58 kázání, z nichž jest 52
nedělních. Ostatních 6 kázání připadá: 1. na pondělí velikonoční,
2. na úterý velikonoční, 3. na pondělí, 4. na úterý po sv. Duchu,
5. na posvěcení kostela čtení 1., a 6. na posv. kostela čtení 2. Tato
dvě kázání na posvěcení chrámu jsou k postille připojena, neboť po-
stilla končí se vlastně kázáním na 24. neděli po sv. Trojici (Erb. II.
406: „Konec čtení nedělních celý rok s výkladem.“) V Erb. vydání
připojen jest ještě „Dodatek“, obsahující „Jiné kázání na
čtení 46. (Dle postilly Norimb. 1563.) Pak jest ukazadlo k po-
stille, abecedně sestavené (Beránek velikonoční 18 C 5), Bieda jest
dvoje, duše a těla 37 D ete.].
5) Císlice v ukazadle značí, ke kterému čtení se věc vztahuje, a písmeno
značí odstavec.