EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
22

[2]
shrnuje tam krátce, o čem byla řeč v předešlém vykladé (êt. 2.),
[3]
nebo ukazuje, čemu učí křesťany příslušná slova sv. evangelia (čt. 4.),
[4]
nebo podává stručný výtah, jádro toho, o čem bude ve výkladě řeč
[5]
(čt. 8: dva divy Spasitelovy: uzdravení malomocného a dnou stíže-
[6]
ného), atd. Zkrátka stručnými úvody Hus připravuje čte-
[7]
náře na svůj výklad.

[8]
Hus rozděluje výklady v odstavce, jimiž postup my-
[9]
šlenkový jest znázorněn. Na . ve čtení 15. (Neděle prvnie
[10]
w puostě) jest výklad na ev. sv. Mat. 4. kap. (Ježíš jest pokoušen
[11]
od ďábla) rozdělen takto:

[12]
A) úvod, v němž se vykládá, proč se čtou na 1. neděli v postě
[13]
slova sv. Mat. ve 4. kap. Výklad slov: V ten čas veden jest Ježíš
[14]
na púšť od ducha, aby pokúšen byl od ďábla ;

[15]
B) počíná se výklad vlastní. Hus navazuje na předcházející
[16]
úvod a uvažuje o pokušení vůbec, jakým způsobem se toto v člověku
[17]
děje (vnuknutí, kochání, přivolení);

[18]
C) výklad, kterými hříchy byl Kristus od ďábla svádčn a po-
[19]
koušen ;

[20]
D) pokračování výkladu, jak Kristus postě se 40 dní dal nám
[21]
příklad, jak se máme postiti (1. a 2. pokušení);

[22]
E) odpovéd Kristova k 2. pokušení dábelskému a rozbor její.
[23]
3. pokušení, výklad;

[24]
F) závěr: Naučení křesťanům.

[25]
Na konci jednotlivých výkladů Hus připojuje prosbu,
[26]
modlitbu, nebo naučení, napomenutí.

[27]
Postilla obsahuje celkem 58 kázání, z nichž jest 52
[28]
nedělních. Ostatních 6 kázání připadá: 1. na pondělí velikonoční,
[29]
2. na úterý velikonoční, 3. na pondělí, 4. na úterý po sv. Duchu,
[30]
5. na posvěcení kostela čtení 1., a 6. na posv. kostela čtení 2. Tato
[31]
dvě kázání na posvěcení chrámu jsou k postille připojena, neboť po-
[32]
stilla končí se vlastně kázáním na 24. neděli po sv. Trojici (Erb. II.
[33]
406: Konec čtení nedělních celý rok s výkladem.) V Erb. vydání
[34]
připojen jest ještě Dodatek, obsahující Jiné kázání na
[35]
čtení 46. (Dle postilly Norimb. 1563.) Pak jest ukazadlo k po-
[36]
stille, abecedně sestavené (Beránek velikonoční 18 C 5), Bieda jest
[37]
dvoje, duše a těla 37 D ete.].

[38]
5) Císlice v ukazadle značí, ke kterému čtení se věc vztahuje, a písmeno
[39]
značí odstavec.


Text viewFacsimile