354
354
View options
Show:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
263
(253). „Považme již, jak se chovati máme, kdykoli svým škodlivým
vnuknutím k nestydatosti, k lenosti, k neposlušenství neb k jakékoli
neřesti nás (ďábel) vábí: chovejme se tak, jako se chováme, když se
nám na stůl pokrmové červivý, smradlavý neb jedem nakažený před-
stavují; tenkrát jistě od takových pokrmů, byťby po vrchu oslazeni
byli, se odvracujeme: tak když nás dábel k nestydatosti vzbuzuje,
bytby ndm sladkost rozkoše tělesné na mysl namítal, věřme, že to
jest ten prašivý had, toť ten jedem nakažený pokrm, s kterým dábel
duši naši otráviti usiluje . . .“ (398). Přímo odporné jest líčení,
co se stává s tělem lidským po smrti: „Sotva se tělo lidské
po smrti, aby suiradem lidem obtížné nebylo, do země zahrabá, sejdau
se k tučné kořisti ohyzdní zeměplazové, rozlezau se po všech audech
červové; prsa a břicho opanují jedovaté Záby, stehna prot(nati budau
štírové, okolo ramen a krku otočí se oškliví hadi, a tak tělo zde
rozkošmi vykrmené zžírati budau žížaly, brauci a ještěrky, ostatni
mrtvola v nechutni (!) hníz a hnůj se rozteče...“ (556, pod. 557).
Hnusné jest též toto přirovnání: „Jako hnůj suěhem přikrytý
tak dlauho se zdá bílý a čistý, jak dlauho teplejší slunce naň ne-
svítí, tak taky, až na saudný den slunce spravedlnosti se vyskytne,
hříšná prašivina na každého pokrytce celému světu zjevená bude...“
(101).
Jako Bílovský, i Koniáš vkládá do postilly různé příklady
ze života svatých a jiných lidí, na př. o sv. Augustinu (5),
o sv. Františku Xav. (83), o jedné dívce, která svou taneční vášeň
zaplatila hroznou siurtí, kterou jí ďáblové připravili (!), o příkladné věr-
nosti jednoho vojína ke knížeti (320--321), o jistém rytíři, jenž
skonal hroznou smrtí pro svou chlípnou žádost (380), o sv. panně
Brigittě (399), o jistém marnotratném kupci ve Španělsku, jenž,
ačkoliv byl zatvrzelý hříšník,zpovědí prý přiveden byl k řádnému životu
(461--462), atd. atd. Příklady zázračné ze životů svatých
neurážejí čtenáře, mnohéjiné příklady však jsou
hrůzné, hnusné anekdoty. Tak na př. v Horažďovicích
prý „jistá žena těhotná v Gas dneśni piocessi (t. o Božím Těle) bez-
božně skřikla: „Zavřete dvéře domu našeho, ať nám sem toho bez-
nohého Boha nenesau!“ V krátkém čase pomsta Boží byla ve dveřích,
neb syna beznohého zplodila, kterého až do věku dospělého těžce
vychovati musila; muž její sám se zabil, ona též bídné zahynula.“
(432). Nebo vypravuje podle traktatu o tanci od Šimona Lomnického
o hrůzyplném konci „jedné velmi rozpustilé a lehko-
myslné zeny v brabantský zemi,“ která téměř každou neděli
Download XML • Download text
• Manuscript line view • Facsimile