Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
70
lige reich inzeantworten«).”) Pojmu říše se
zde užívá ve významu klenotů říšských, odznak mocí je
tedy zastupován pojmem moci. Jinde zase lze naopak po-
zorovati, že odznak moci, klenoty, (»corona regni«) za-
stupují pojem moci (»regnum«).*)
Ve 14. století byla držba klenotů říšských nezbytnou
známkou legitimního krále. Vidíme to také zcela zřetelně
z výkladu o legitimitě panování Ludvíka Bavora, jejž
nám podává kronikář Albertinus Mussata v díle »Ludo-
vicus Bavarus«. Mussata uvádí tři charakteristické znám-
ky, jimiž se má vykázati skutečný král (»rex verus«); jsou
to: »idonea electio a veris imperii electoribus«, dále ví-
tězství nad protivníkem v boji o říši a posléze držba kle-
notů říšských (»religuiasgue domini nostri Jesu Christi,
lanceam scilicet et clavos, que veluti pignora quedam
veri imperatoris et Romani regis habentur«).*®) Mussata
psal své dílo roku 1329 a o dvacet let pozdéji se v té véci
sotva změnilo obecné mínění. Naopak vidíme, že Karel
IV., založiv hrad Karlštejn, přikládal držení klenotů říš-
ských ještě větší cenu. Ba, dokonce shledáváme, že Ka-
rel IV. tomuto odznaku říšské moci přisuzoval hodnotu
téměř mystickou.
13. Mylné mínění o poklesnutí významu německých
vow
klenotů říšských v polovině 14. století.
Navazuje na Frensdorífa,"*) razil Hofmeister‘*’) ce-
stu mínění, že ve 14. století německé klenoty říšské ztrá-
cejí svůj státoprávní význam a nabývají charakteru pot-
hých relikvií. Od dob Karla IV. bylo prý zatlačeno staré
133) Riedel, Codex diplomaticus Brandenburgensis, II., 2, str.
234 a 235.
184) Viz níže: str. 71.
135 Bóhmer, Fontes rerum Germanicarum I., str. 187 a sl.
126) F, Frensdorfí, Zur Geschichte der deutschen Reichsin-
signien, l. c., str. 63. i
127) Ad. Hofmeister, Die heilige Lanze ein Abzeichen des alten
Reichs, I. c., str. 36, str. 37 a str. 85.