Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
153
Item. Nepřátel šetřiti a přátely urážeti, jest velmi ne-
bezpečné.
Item. Nemůž nás dábel v tolik pádů uvésti, aby prostřed-
nictví a přímluva Kristova nepostačila a toho nepotřela.
Item. Pokání podle všech učitelů svědectví, a jistě pra-
vého, jest bolest pro hřích s uloženým pokáním, úmyslem, lépe
živu býti, aneb života polepšiti. A ta bolest přichází z dotčení
zákona. Toho pokání příklad máme na Adamovi, na Davi-
dovi, na Pavlovi atd. že prvé trestáni, potom jim teprv evan-
gelium spomoženo. A sám Pán Kristus di: Pokání čiňte a
uvěřte evangelium, přiblíží se království Boží. Též evange-
lista: Musilot jest ve jmenu jeho kázáno býti pokání a od-
puštění hříchův. Též že Duch svatý tresce z hříchu. Též svatý
Pavel k Římanům, nejprvé předkládá hřích a potom milost.
Item. NemüZ Zádny ospravedlnén byti jediné skrze Krista
Pána. Item. Jakéby kněz neb jáhen padlý v hříchy neb v bludy
měl pokání činiti? Ze takové, aby se k svému Bratrství
opravdově napravil neb navrátil, a netoliko k Bratrství, ale i
k kněžství neb k jáhenství. Item. Božské milosti žádná věc
nepfekażi, ani hfisnost ani spravedlnost lidská. Item. Slu-
žebník všechněm slouží, ale Bůh, koho chce, milostí svou daří.
Však oboje dílo jeden užitek nese, když milost a pravda skrze
ně zjevuje se to v novém stvoření, jenž jest života vnitř i
zevnitř změnění.
Item. Křesťané jsou svobodní i při dobrých skutcích, jako
když nemohou kázati, modliti se, almužny dávati.
Item. Cožkoli jest nesnází a rozepří na světě při věcech
spasitedlných, všecko toliko ty věci o sama slova jsou. Nebo
jsou písma, kteráž všecku dokonalost spasení našeho samému
jedinému Bohu přidávají a připisují, kterýž všecko ve všech
dělá; jsouť také i jiná písma, kteráž pujčují toho služebníkům
a služebnostem, totiž že Bůh skrze ně spasena činiti ráčí.
Item. Co jest to smlouva Boží s lidmi a lidí s Bohem?
Jest narovnání o odpuštění hříchův a o věčný život, aneb jest
slib a přiřčení, kterýmž Bůh život věčný připovídá, a člověk
Bohu věrné a stálé poslušenství vůle jeho.
Itero. Můžli se to srdce Bohem dané potratiti? Můž i
nemůž. Můž se potratiti zlým činěním a zachovati dobřeči-
něním. Nebo poněvadž jest Adam, jsa vtom ve všem prvotně
hned stvořen, (tak že v té stránce můž slouti starým stvoře-
ním) vypadnouti mohl ze všeho, když sobě zle činiti vyvolil,
ovšem nové stvoření, zase u vůli svobodné postavené, padnouti
i ode všeho odpadnouti může. Avšak jakož i Adam ne sebou
sám ale Bohem svým pozdviżen jest, tak i lidé z svých
pádův, atd.