EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
153

[2]
Item. Nepřátel šetřiti a přátely urážeti, jest velmi ne-
[3]
bezpečné.

[4]
Item. Nemůž nás dábel v tolik pádů uvésti, aby prostřed-
[5]
nictví a přímluva Kristova nepostačila a toho nepotřela.

[6]
Item. Pokání podle všech učitelů svědectví, a jistě pra-
[7]
vého, jest bolest pro hřích s uloženým pokáním, úmyslem, lépe
[8]
živu býti, aneb života polepšiti. A ta bolest přichází z dotčení
[9]
zákona. Toho pokání příklad máme na Adamovi, na Davi-
[10]
dovi, na Pavlovi atd. že prvé trestáni, potom jim teprv evan-
[11]
gelium spomoženo. A sám Pán Kristus di: Pokání čiňte a
[12]
uvěřte evangelium, přiblíží se království Boží. Též evange-
[13]
lista: Musilot jest ve jmenu jeho kázáno býti pokání a od-
[14]
puštění hříchův. Též že Duch svatý tresce z hříchu. Též svatý
[15]
Pavel k Římanům, nejprvé předkládá hřích a potom milost.

[16]
Item. NemüZ Zádny ospravedlnén byti jediné skrze Krista
[17]
Pána. Item. Jakéby kněz neb jáhen padlý v hříchy neb v bludy
[18]
měl pokání činiti? Ze takové, aby se k svému Bratrství
[19]
opravdově napravil neb navrátil, a netoliko k Bratrství, ale i
[20]
k kněžství neb k jáhenství. Item. Božské milosti žádná věc
[21]
nepfekażi, ani hfisnost ani spravedlnost lidská. Item. Slu-
[22]
žebník všechněm slouží, ale Bůh, koho chce, milostí svou daří.
[23]
Však oboje dílo jeden užitek nese, když milost a pravda skrze
[24]
zjevuje se to v novém stvoření, jenž jest života vnitř i
[25]
zevnitř změnění.

[26]
Item. Křesťané jsou svobodní i při dobrých skutcích, jako
[27]
když nemohou kázati, modliti se, almužny dávati.

[28]
Item. Cožkoli jest nesnází a rozepří na světě při věcech
[29]
spasitedlných, všecko toliko ty věci o sama slova jsou. Nebo
[30]
jsou písma, kteráž všecku dokonalost spasení našeho samému
[31]
jedinému Bohu přidávají a připisují, kterýž všecko ve všech
[32]
dělá; jsouť také i jiná písma, kteráž pujčují toho služebníkům
[33]
a služebnostem, totiž že Bůh skrze spasena činiti ráčí.

[34]
Item. Co jest to smlouva Boží s lidmi a lidí s Bohem?
[35]
Jest narovnání o odpuštění hříchův a o věčný život, aneb jest
[36]
slib a přiřčení, kterýmž Bůh život věčný připovídá, a člověk
[37]
Bohu věrné a stálé poslušenství vůle jeho.

[38]
Itero. Můžli se to srdce Bohem dané potratiti? Můž i
[39]
nemůž. Můž se potratiti zlým činěním a zachovati dobřeči-
[40]
něním. Nebo poněvadž jest Adam, jsa vtom ve všem prvotně
[41]
hned stvořen, (tak že v stránce můž slouti starým stvoře-
[42]
ním) vypadnouti mohl ze všeho, když sobě zle činiti vyvolil,
[43]
ovšem nové stvoření, zase u vůli svobodné postavené, padnouti
[44]
i ode všeho odpadnouti může. Avšak jakož i Adam ne sebou
[45]
sám ale Bohem svým pozdviżen jest, tak i lidé z svých
[46]
pádův, atd.


Text viewFacsimile