Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
78
Kdyžby pak kteří měli přijati býti, mají nejprv zpraveni
býti, které jsou věci při nás; a kdež to může býti, aby prvé
při tom byli, když jiné přijímají. Item, prvé před tím některý
čas aby zpovídali se, a naučení jim dávána byla, co potřebí
ku přijetí, a coby bylo a t. d.
O pádu kajicích.
Při těch, kteřížby v pokání stojíce, i zhřešili, jsouli při-
jati, mají odloučení býti od posluhování. A jak se dále k ta-
ovým míti, poraditi se s těmi, kdožby v těch věcech svědo-
mější byli.
Rada kajícím
nejpřípadněji může dána býti podle hříšného, příčin a osoby
i hříchův jeho, hříchové jsouli tělesní čili duchovní. Proti tě-
lesným půst a bdění a trápení, jako jsou smilstvi, obZerstvi,
opilství a t. d.; proti lakomství almužna; proti zlosti a ze zlo-
sti zlému myšlení, blížnímu zle činiti, v srdci žalost a dobré
zase myšlení. Proti mluvení též i proti činění pokora a skute-
čná oprava; proti pýše ponížení, prosba; proti závisti příznivé
udělování, a tak o jiných. A to má překládáno býti, že to
nemá slouti dostiučinění Bohu za hříchy, ale radě dané, ku-
dyby mohl a měl hledati milosti, a srdce kající právě pronésti
a poniZené, což na něm, činiti. Neb odpuštění se dává z mi-
losti Boží v zasloužení Pána Krista Duchem svatym. A tohof
nemůž žádný dáti nežli Bůh. Ale slouha jeho rady zdravé
předkládá, aby kázeň přijatá, víru, poslušenství i práci zjevila,
a srdce kající, kteréž Bůh navštivil, oznámila, aby slouha po-
dle úmluvy Boží mohl poselství díti a svědčiti zřízeně odpu-
štění hříchův kajiciho.
Dvoje věc při hříchu znamenána býti má podle člověka,
jedna vina a druhá pokuta.
Při vině pokorně sluší milosti a odpuštění žádati, vyzná-
vaje se sprostně s studem, aneb přiznávaje se řka s Davidem:
Zhřešil jsem. A opět: řekl jsem, vyznávati budu proti sobě
nepravost mou Pánu, a ty jsi odpustil nepravost hříchu mého.
A opět: Tobě jsem samému zhřešil a před tebou jsem zlé činil.
Při pokutě sluší poddánu býti kázni tužší neb milostivější
před jinými.
Forma rozhříšení.
Prvé než se rozhříšení stane, dlužen kněz se modliti zaň.
A že jest dvoje rozvázání, jedno slovem tajné, druhé zjevné.
Protož při tajném podle zákona má, nemůžli zjevně, ale tajně
modliti se Bohu, přimlouvaje se, aby se nad ním smiloval, a