EN | ES |

1081

1081


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

78

Kdyžby pak kteří měli přijati býti, mají nejprv zpraveni býti, které jsou věci při nás; a kdež to může býti, aby prvé při tom byli, když jiné přijímají. Item, prvé před tím některý čas aby zpovídali se, a naučení jim dávána byla, co potřebí ku přijetí, a coby bylo a t. d.

O pádu kajicích.

Při těch, kteřížby v pokání stojíce, i zhřešili, jsouli při-

jati, mají odloučení býti od posluhování. A jak se dále k ta- ovým míti, poraditi se s těmi, kdožby v těch věcech svědo- mější byli. Rada kajícím

nejpřípadněji může dána býti podle hříšného, příčin a osoby i hříchův jeho, hříchové jsouli tělesní čili duchovní. Proti - lesným půst a bdění a trápení, jako jsou smilstvi, obZerstvi, opilství a t. d.; proti lakomství almužna; proti zlosti a ze zlo- sti zlému myšlení, blížnímu zle činiti, v srdci žalost a dobré zase myšlení. Proti mluvení též i proti činění pokora a skute- čná oprava; proti pýše ponížení, prosba; proti závisti příznivé udělování, a tak o jiných. A to překládáno býti, že to nemá slouti dostiučinění Bohu za hříchy, ale radě dané, ku- dyby mohl a měl hledati milosti, a srdce kající právě pronésti a poniZené, což na něm, činiti. Neb odpuštění se dává z mi- losti Boží v zasloužení Pána Krista Duchem svatym. A tohof nemůž žádný dáti nežli Bůh. Ale slouha jeho rady zdravé předkládá, aby kázeň přijatá, víru, poslušenství i práci zjevila, a srdce kající, kteréž Bůh navštivil, oznámila, aby slouha po- dle úmluvy Boží mohl poselství díti a svědčiti zřízeně odpu- štění hříchův kajiciho.

Dvoje věc při hříchu znamenána býti podle člověka, jedna vina a druhá pokuta.

Při vině pokorně sluší milosti a odpuštění žádati, vyzná- vaje se sprostně s studem, aneb přiznávaje se řka s Davidem: Zhřešil jsem. A opět: řekl jsem, vyznávati budu proti sobě nepravost mou Pánu, a ty jsi odpustil nepravost hříchu mého. A opět: Tobě jsem samému zhřešil a před tebou jsem zlé činil.

Při pokutě sluší poddánu býti kázni tužší neb milostivější před jinými.

Forma rozhříšení.

Prvé než se rozhříšení stane, dlužen kněz se modliti zaň. A že jest dvoje rozvázání, jedno slovem tajné, druhé zjevné. Protož při tajném podle zákona , nemůžli zjevně, ale tajně modliti se Bohu, přimlouvaje se, aby se nad ním smiloval, a


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile