EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
78

[2]
Kdyžby pak kteří měli přijati býti, mají nejprv zpraveni
[3]
býti, které jsou věci při nás; a kdež to může býti, aby prvé
[4]
při tom byli, když jiné přijímají. Item, prvé před tím některý
[5]
čas aby zpovídali se, a naučení jim dávána byla, co potřebí
[6]
ku přijetí, a coby bylo a t. d.

[7]
O pádu kajicích.

[8]
Při těch, kteřížby v pokání stojíce, i zhřešili, jsouli při-

[9]
jati, mají odloučení býti od posluhování. A jak se dále k ta-
[10]
ovým míti, poraditi se s těmi, kdožby v těch věcech svědo-
[11]
mější byli.
[12]
Rada kajícím

[13]
nejpřípadněji může dána býti podle hříšného, příčin a osoby
[14]
i hříchův jeho, hříchové jsouli tělesní čili duchovní. Proti -
[15]
lesným půst a bdění a trápení, jako jsou smilstvi, obZerstvi,
[16]
opilství a t. d.; proti lakomství almužna; proti zlosti a ze zlo-
[17]
sti zlému myšlení, blížnímu zle činiti, v srdci žalost a dobré
[18]
zase myšlení. Proti mluvení též i proti činění pokora a skute-
[19]
čná oprava; proti pýše ponížení, prosba; proti závisti příznivé
[20]
udělování, a tak o jiných. A to překládáno býti, že to
[21]
nemá slouti dostiučinění Bohu za hříchy, ale radě dané, ku-
[22]
dyby mohl a měl hledati milosti, a srdce kající právě pronésti
[23]
a poniZené, což na něm, činiti. Neb odpuštění se dává z mi-
[24]
losti Boží v zasloužení Pána Krista Duchem svatym. A tohof
[25]
nemůž žádný dáti nežli Bůh. Ale slouha jeho rady zdravé
[26]
předkládá, aby kázeň přijatá, víru, poslušenství i práci zjevila,
[27]
a srdce kající, kteréž Bůh navštivil, oznámila, aby slouha po-
[28]
dle úmluvy Boží mohl poselství díti a svědčiti zřízeně odpu-
[29]
štění hříchův kajiciho.

[30]
Dvoje věc při hříchu znamenána býti podle člověka,
[31]
jedna vina a druhá pokuta.

[32]
Při vině pokorně sluší milosti a odpuštění žádati, vyzná-
[33]
vaje se sprostně s studem, aneb přiznávaje se řka s Davidem:
[34]
Zhřešil jsem. A opět: řekl jsem, vyznávati budu proti sobě
[35]
nepravost mou Pánu, a ty jsi odpustil nepravost hříchu mého.
[36]
A opět: Tobě jsem samému zhřešil a před tebou jsem zlé činil.

[37]
Při pokutě sluší poddánu býti kázni tužší neb milostivější
[38]
před jinými.

[39]
Forma rozhříšení.

[40]
Prvé než se rozhříšení stane, dlužen kněz se modliti zaň.
[41]
A že jest dvoje rozvázání, jedno slovem tajné, druhé zjevné.
[42]
Protož při tajném podle zákona , nemůžli zjevně, ale tajně
[43]
modliti se Bohu, přimlouvaje se, aby se nad ním smiloval, a


Text viewFacsimile