Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
74
Pakliby slib pravý obě strany sobě učinily, a potom se
sobě nezlíbily z příčiny hodné, mají rozvázány býti, a se pro-
pustiti, a pokání činiti, a potom, nemohou-li tak státi, má každý
za jinou osobu jíti; však ne bez bedlivého uvážení soudu du-
chovního i politického.
Pakli by byl slib přítomný, že jí pojímá, a nežby se sešli,
učiněn by byl slib jiné budoucími slovy, že tě půjmu, a skut-
kem by s ní obýval, má z prvního slibu pokání činiti a roz-
vázán býti, a s druhou, s níž obýval, manželsky živ býti, anebo
podle zákona Božího jak cizoložník trestán býti.
Sjití poctivé. Sjití poctivé zavírá v sobě oznámení
manželství k skutečnému požívání. A to se působí skrze smlouvu,
a kněze potvrzení, a svědectví svatby. A kdož jináč činí tajně,
ačby i opravdu k manželství přistoupili, úmyslem, volí i slibem
atd., však před lidmi nemůž za řádné manželství provedeno
býti. A také nebezpeční budou; neb každý z nich bude se
moci rozloučiti, když chce, a jiné tolikéž učiniti. Protož dobré
takovým raditi, kdoż sou ti, aby to fadem slušně opravili.
Pacholek před čtrnácti lety nemá k manželství přistoupiti, ani
děvka před dvanácti, ani ten, jenžby oudu zdravého k skutku
neměl. —
A kdež se řádně sejdou manželé, nikdy až do smrti ně-
které strany nemá rozdělení přijíti; leč pro samo cizoložství,
byť pak někdo znich blud přijal, a malomocný byl neb slepý
atd. Také žádná strana těla svého v moci nemá, ani můž
bez druhé strany povolení zdrželivosti slíbiti neb vésti, leč
z své strany nežádati dluhu placení. A k dluhu placení mají
tij jenZ nechtí, pfinucováni byti; lečby hodná toho příčina
byla. Zena bylali by zjevné a düvodné v cizoložství, nemá
od ní muž žádati dluhu placení, ani jí navracovati, lecby či-
nila pokání.
Pakliby tajno bylo a nedůvodno, prvé nežby úsudek při-
šel, žádán bylliby od ní, má navracovati.
Pakliby i on cizoložník byl, nemá práva jí odpírati, ale
pokání oba činiti a spolu býti.
Rádné požívání.
Požívají-li sebe časem slušným pro plod neb pro dluhu
placení, tu hříchu není, když řád, poctivost, čas atd. k tomu
se zachovává. Požívajíli sebe k vyplnění libosti, kochání sa-
mého, tut hřích jest. Pakli i běh přirozený mění rozličně, tu
hříchové sodomští rozlíčně se páší. Cas slušný k požívání řád-
nému jest čas krom ženské nemoci a těhotnosti znamenité,
po rodu v šestinedělství, i chování dítěte, postův, modliteb,
zborüv, posluhováni, hodüv atd.