EN | ES |

1081

1081


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

74

Pakliby slib pravý obě strany sobě učinily, a potom se sobě nezlíbily z příčiny hodné, mají rozvázány býti, a se pro- pustiti, a pokání činiti, a potom, nemohou-li tak státi, každý za jinou osobu jíti; však ne bez bedlivého uvážení soudu du- chovního i politického.

Pakli by byl slib přítomný, že pojímá, a nežby se sešli, učiněn by byl slib jiné budoucími slovy, že půjmu, a skut- kem by s obýval, z prvního slibu pokání činiti a roz- vázán býti, a s druhou, s níž obýval, manželsky živ býti, anebo podle zákona Božího jak cizoložník trestán býti.

Sjití poctivé. Sjití poctivé zavírá v sobě oznámení manželství k skutečnému požívání. A to se působí skrze smlouvu, a kněze potvrzení, a svědectví svatby. A kdož jináč činí tajně, ačby i opravdu k manželství přistoupili, úmyslem, volí i slibem atd., však před lidmi nemůž za řádné manželství provedeno býti. A také nebezpeční budou; neb každý z nich bude se moci rozloučiti, když chce, a jiné tolikéž učiniti. Protož dobré takovým raditi, kdoż sou ti, aby to fadem slušně opravili. Pacholek před čtrnácti lety nemá k manželství přistoupiti, ani děvka před dvanácti, ani ten, jenžby oudu zdravého k skutku neměl.

A kdež se řádně sejdou manželé, nikdy do smrti - které strany nemá rozdělení přijíti; leč pro samo cizoložství, byť pak někdo znich blud přijal, a malomocný byl neb slepý atd. Také žádná strana těla svého v moci nemá, ani můž bez druhé strany povolení zdrželivosti slíbiti neb vésti, leč z své strany nežádati dluhu placení. A k dluhu placení mají tij jenZ nechtí, pfinucováni byti; lečby hodná toho příčina byla. Zena bylali by zjevné a düvodné v cizoložství, nemá od muž žádati dluhu placení, ani navracovati, lecby či- nila pokání.

Pakliby tajno bylo a nedůvodno, prvé nežby úsudek při- šel, žádán bylliby od , navracovati.

Pakliby i on cizoložník byl, nemá práva odpírati, ale pokání oba činiti a spolu býti.

Rádné požívání.

Požívají-li sebe časem slušným pro plod neb pro dluhu placení, tu hříchu není, když řád, poctivost, čas atd. k tomu se zachovává. Požívajíli sebe k vyplnění libosti, kochání sa- mého, tut hřích jest. Pakli i běh přirozený mění rozličně, tu hříchové sodomští rozlíčně se páší. Cas slušný k požívání řád- nému jest čas krom ženské nemoci a těhotnosti znamenité, po rodu v šestinedělství, i chování dítěte, postův, modliteb, zborüv, posluhováni, hodüv atd.


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile