EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
74

[2]
Pakliby slib pravý obě strany sobě učinily, a potom se
[3]
sobě nezlíbily z příčiny hodné, mají rozvázány býti, a se pro-
[4]
pustiti, a pokání činiti, a potom, nemohou-li tak státi, každý
[5]
za jinou osobu jíti; však ne bez bedlivého uvážení soudu du-
[6]
chovního i politického.

[7]
Pakli by byl slib přítomný, že pojímá, a nežby se sešli,
[8]
učiněn by byl slib jiné budoucími slovy, že půjmu, a skut-
[9]
kem by s obýval, z prvního slibu pokání činiti a roz-
[10]
vázán býti, a s druhou, s níž obýval, manželsky živ býti, anebo
[11]
podle zákona Božího jak cizoložník trestán býti.

[12]
Sjití poctivé. Sjití poctivé zavírá v sobě oznámení
[13]
manželství k skutečnému požívání. A to se působí skrze smlouvu,
[14]
a kněze potvrzení, a svědectví svatby. A kdož jináč činí tajně,
[15]
ačby i opravdu k manželství přistoupili, úmyslem, volí i slibem
[16]
atd., však před lidmi nemůž za řádné manželství provedeno
[17]
býti. A také nebezpeční budou; neb každý z nich bude se
[18]
moci rozloučiti, když chce, a jiné tolikéž učiniti. Protož dobré
[19]
takovým raditi, kdoż sou ti, aby to fadem slušně opravili.
[20]
Pacholek před čtrnácti lety nemá k manželství přistoupiti, ani
[21]
děvka před dvanácti, ani ten, jenžby oudu zdravého k skutku
[22]
neměl.

[23]
A kdež se řádně sejdou manželé, nikdy do smrti -
[24]
které strany nemá rozdělení přijíti; leč pro samo cizoložství,
[25]
byť pak někdo znich blud přijal, a malomocný byl neb slepý
[26]
atd. Také žádná strana těla svého v moci nemá, ani můž
[27]
bez druhé strany povolení zdrželivosti slíbiti neb vésti, leč
[28]
z své strany nežádati dluhu placení. A k dluhu placení mají
[29]
tij jenZ nechtí, pfinucováni byti; lečby hodná toho příčina
[30]
byla. Zena bylali by zjevné a düvodné v cizoložství, nemá
[31]
od muž žádati dluhu placení, ani navracovati, lecby či-
[32]
nila pokání.

[33]
Pakliby tajno bylo a nedůvodno, prvé nežby úsudek při-
[34]
šel, žádán bylliby od , navracovati.

[35]
Pakliby i on cizoložník byl, nemá práva odpírati, ale
[36]
pokání oba činiti a spolu býti.

[37]
Rádné požívání.

[38]
Požívají-li sebe časem slušným pro plod neb pro dluhu
[39]
placení, tu hříchu není, když řád, poctivost, čas atd. k tomu
[40]
se zachovává. Požívajíli sebe k vyplnění libosti, kochání sa-
[41]
mého, tut hřích jest. Pakli i běh přirozený mění rozličně, tu
[42]
hříchové sodomští rozlíčně se páší. Cas slušný k požívání řád-
[43]
nému jest čas krom ženské nemoci a těhotnosti znamenité,
[44]
po rodu v šestinedělství, i chování dítěte, postův, modliteb,
[45]
zborüv, posluhováni, hodüv atd.


Text viewFacsimile