Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
275
Leta Páně 1601.
Na synodu v Boleslavě nařízeno strany neřádných kněží smil-
nikü a cizoloZnikü leta 1601:
Pilně toho vyhledáváno, měli-li by kněží smilstvem neb
cizoložstvem zprznění a po svém pádu kající k ouřadu svému
navracováni byti.
Nalezeno jest to, že nikoli toho činiti nesluší. Nebo
1. Podle učení apoštolského má služebník býti dobropo-
věstný a poctivý (Skut. 6, 2; Tim. 3, 8); smilník pak a cizo-
ložník i po svém z hříchu povstání poctivosti nemá před světem.
2. Bůh Davidovi ani po učinění pokání chrámu tělesného
stavěti nedal pravě jest, že jest muž krve neb vražedlník, kte-
réžto vraždy za jakou příčinou se dopustil není neznámé. Te-
dyť ovšem stavění chrámu duchovního církve svaté smilnici a
cizoložníci nejsou hodni.
9. Pán. Bůh zapověděl knězi, aby sobě nevěstky neb
osoby neřádné nepojímal (Lev. 24, 14.), odkudž rozumí se, že
když Bůh takové kněžovky trpěti nechtěl, Zet nad to kněze
tím hříchem zprzněného míti nechce. A ačkoliv Bůh i takové
hříšníky po pádu kající na milost přijímá a k spasení přivo-
zuje, však rozdíl jest mezi milostí k spasení vlastního uči-
něnou a mezi milostí v svěření ouřadu stálou a jako duplo-
vanou.
4. Poněvadž takoví lidé neřádní ouřadů světských za ne-
hodné jmíini bývají, tedy ovšem takoví lidé nejdůstojnějšího
Kristova ouřadu hodni býti nemohou.
5. Takový služebník neřádný nemůže doufanlivě díla bo-
žího dělati a svobodně hříchu trestati, ani lid dověrně takových
pfijimati; nýbrž skrze takové služebníky přisluhování více
v porouchání dáváno nežli oslavováno bývá, a služebníci jiní
i dobře zachovalí pro takové outržku mívají.
NB. lta etiam in concilio Niceno ab aliisque patribus
fuit constitutum, ut ministri ecclesiae rei criminis alienjus ca-
pitalis, licet poenitentiam agant, ad ministeria tamen ecclesia-
stica non adhibeantur.
Mikuláš Akoncius mládenec.
B. Bartoloměj Němčanský žádal otců za radu, měl-li
by Mikuláš Akoncius, kterýž při skutku smilstva v domu
a čeládce evandické zastížen, 1 k nému se pfed hodnymi
svědky přiznal, zase do čelednosti domů našich přijat býti?