EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
275
[2]
Leta Páně 1601.

[3]
Na synodu v Boleslavě nařízeno strany neřádných kněží smil-
[4]
nikü a cizoloZnikü leta 1601:

[5]
Pilně toho vyhledáváno, měli-li by kněží smilstvem neb
[6]
cizoložstvem zprznění a po svém pádu kající k ouřadu svému
[7]
navracováni byti.

[8]
Nalezeno jest to, že nikoli toho činiti nesluší. Nebo

[9]
1. Podle učení apoštolského služebník býti dobropo-
[10]
věstný a poctivý (Skut. 6, 2; Tim. 3, 8); smilník pak a cizo-
[11]
ložník i po svém z hříchu povstání poctivosti nemá před světem.

[12]
2. Bůh Davidovi ani po učinění pokání chrámu tělesného
[13]
stavěti nedal pravě jest, že jest muž krve neb vražedlník, kte-
[14]
réžto vraždy za jakou příčinou se dopustil není neznámé. Te-
[15]
dyť ovšem stavění chrámu duchovního církve svaté smilnici a
[16]
cizoložníci nejsou hodni.

[17]
9. Pán. Bůh zapověděl knězi, aby sobě nevěstky neb
[18]
osoby neřádné nepojímal (Lev. 24, 14.), odkudž rozumí se, že
[19]
když Bůh takové kněžovky trpěti nechtěl, Zet nad to kněze
[20]
tím hříchem zprzněného míti nechce. A ačkoliv Bůh i takové
[21]
hříšníky po pádu kající na milost přijímá a k spasení přivo-
[22]
zuje, však rozdíl jest mezi milostí k spasení vlastního uči-
[23]
něnou a mezi milostí v svěření ouřadu stálou a jako duplo-
[24]
vanou.

[25]
4. Poněvadž takoví lidé neřádní ouřadů světských za ne-
[26]
hodné jmíini bývají, tedy ovšem takoví lidé nejdůstojnějšího
[27]
Kristova ouřadu hodni býti nemohou.

[28]
5. Takový služebník neřádný nemůže doufanlivě díla bo-
[29]
žího dělati a svobodně hříchu trestati, ani lid dověrně takových
[30]
pfijimati; nýbrž skrze takové služebníky přisluhování více
[31]
v porouchání dáváno nežli oslavováno bývá, a služebníci jiní
[32]
i dobře zachovalí pro takové outržku mívají.

[33]
NB. lta etiam in concilio Niceno ab aliisque patribus
[34]
fuit constitutum, ut ministri ecclesiae rei criminis alienjus ca-
[35]
pitalis, licet poenitentiam agant, ad ministeria tamen ecclesia-
[36]
stica non adhibeantur.

[37]
Mikuláš Akoncius mládenec.

[38]
B. Bartoloměj Němčanský žádal otců za radu, měl-li
[39]
by Mikuláš Akoncius, kterýž při skutku smilstva v domu
[40]
a čeládce evandické zastížen, 1 k nému se pfed hodnymi
[41]
svědky přiznal, zase do čelednosti domů našich přijat býti?


Text viewFacsimile