EN | ES |

1081

1081


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

21

v moc a v péči podstatně poručil : již nejsem na světě a tito na světě jsou a k tobě jdu. Otče svatý zachovej je ve jmenu tvém, kteréž si mi dal, aby byli jedno, jako i my jedno jsme. když sem byl s nimi, zachovával sem je ve jmenu tvém.

A tak Kristus Pán cirkev svou rytéfujici posüstaviv na zemi, dal sluhám svým moc každého díla, netoliko přítomným ale i všechněm budoucím zřízeně do skonání světa, totiž slou- žiti k pravdě víry zřízeného spasení i k tomu slouhy a po- moeniky řídití: čemuž však Kristus Pán duchem svým a - lem podstatným, požehnáním i ochrannou pravicí a všelikou zprávou k spasení potřebnou zaslíbil přítomen býti.

0 řádu Jednoty v moci ustavené,

= Řád jest zřízení předložených vyšších, prostředních i niž- ších k dílu služebnosti lidu poddanému, navracujících jedni druhým povinnosti své zřízeně. A o tom řádu v jednom sněmu takto se pokládá: K uvedení a k trvání jednomyslnosti přislu- hoval i přisluhuje řád podle zřízení a práv vydaných od Pána Krista a utvrzených od apoštolův skutkem i řečí.

Neb lid, v kterém se koli úmysle shromažďuje, má-li v tom trvanlivě státi, což sou předsevzali, musí mezi sebou řád nebo zřízení míti, aby mnozí některými posvázání byli, ješto by jich dostatečnější byli v moci E v moudrosti. A ti opět jinými do jednoho, kdož první místo drží. Neb tím jedním všeliká věc nová neb neobyčejná, nežli by začata byla, při- vedena býti k jednomyslnosti, ješto z toho mocná i stálá uči- něna bývá. A tak jedni pri druhých zachování bývají řádem, když žádní z nich nemohou nic obzvlášť znamenitého počíti ; leč jedním řádem, k němuž se přivazují, budou přivedení k jedno- myslnosti a tak zsebe moc berou, aby bylo stálé, což se řídí. A jakož Jednota obecná I obzvláštní jest, tak i řád církve. Rádu církve obecné jest hlava sám Kristus, jakož apoštol často dotýče.

Obzvláštní pak neb částky církve obecné, hlava jest jednota ouzké rady, a v ouzké radě ratione ordinis jeden v řádu postavený ke všelikému dilu obecnému, potřebnému zvolený, kterýž však sám nic velikého a zvláštního bez ouzké rady nemůže, ale spolu s nimi pracujíc vedle sobě od rady celé vyměřených povinností dělá. K tomu pak řádu, kteréhož všeliké shromáždění potřebuje, církev svatá nebo lidé boha- bojici toho ostříhati mají, aby všichni spolu i každý zvláště o své potřeby menší nebo větší, první a největší zření měli k Bohu, po Bohu ku písmům svatým a po písmu klidem boha-


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile