Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
21
v moc a v péči podstatně poručil dí: již nejsem na světě a
tito na světě jsou a já k tobě jdu. Otče svatý zachovej je
ve jmenu tvém, kteréž si mi dal, aby byli jedno, jako i my
jedno jsme. Já když sem byl s nimi, zachovával sem je ve
jmenu tvém.
A tak Kristus Pán cirkev svou rytéfujici posüstaviv na
zemi, dal sluhám svým moc každého díla, netoliko přítomným
ale i všechněm budoucím zřízeně do skonání světa, totiž slou-
žiti k pravdě víry zřízeného spasení i k tomu slouhy a po-
moeniky řídití: čemuž však Kristus Pán duchem svým a dí-
lem podstatným, požehnáním i ochrannou pravicí a všelikou
zprávou k spasení potřebnou zaslíbil přítomen býti.
0 řádu Jednoty v moci ustavené,
= Řád jest zřízení předložených vyšších, prostředních i niž-
ších k dílu služebnosti lidu poddanému, navracujících jedni
druhým povinnosti své zřízeně. A o tom řádu v jednom sněmu
takto se pokládá: K uvedení a k trvání jednomyslnosti přislu-
hoval i přisluhuje řád podle zřízení a práv vydaných od Pána
Krista a utvrzených od apoštolův skutkem i řečí.
Neb lid, v kterém se koli úmysle shromažďuje, má-li v tom
trvanlivě státi, což sou předsevzali, musí mezi sebou řád nebo
zřízení míti, aby mnozí některými posvázání byli, ješto by
jich dostatečnější byli v moci E v moudrosti. A ti opět jinými
až do jednoho, kdož první místo drží. Neb tím jedním má
všeliká věc nová neb neobyčejná, nežli by začata byla, při-
vedena býti k jednomyslnosti, ješto z toho mocná i stálá uči-
něna bývá. A tak jedni pri druhých zachování bývají řádem,
když žádní z nich nemohou nic obzvlášť znamenitého počíti ; leč
jedním řádem, k němuž se přivazují, budou přivedení k jedno-
myslnosti a tak zsebe moc berou, aby bylo stálé, což se řídí.
„A jakož Jednota obecná I obzvláštní jest, tak i řád církve.
Rádu církve obecné jest hlava sám Kristus, jakož apoštol
často dotýče.
Obzvláštní pak neb částky té církve obecné, hlava jest
jednota ouzké rady, a v ouzké radě ratione ordinis jeden
v řádu postavený ke všelikému dilu obecnému, potřebnému
zvolený, kterýž však sám nic velikého a zvláštního bez ouzké
rady nemůže, ale spolu s nimi pracujíc vedle sobě od rady
celé vyměřených povinností dělá. K tomu pak řádu, kteréhož
všeliké shromáždění potřebuje, církev svatá nebo lidé boha-
bojici toho ostříhati mají, aby všichni spolu i každý zvláště
o své potřeby menší nebo větší, první a největší zření měli
k Bohu, po Bohu ku písmům svatým a po písmu klidem boha-