EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
21

[2]
v moc a v péči podstatně poručil : již nejsem na světě a
[3]
tito na světě jsou a k tobě jdu. Otče svatý zachovej je
[4]
ve jmenu tvém, kteréž si mi dal, aby byli jedno, jako i my
[5]
jedno jsme. když sem byl s nimi, zachovával sem je ve
[6]
jmenu tvém.

[7]
A tak Kristus Pán cirkev svou rytéfujici posüstaviv na
[8]
zemi, dal sluhám svým moc každého díla, netoliko přítomným
[9]
ale i všechněm budoucím zřízeně do skonání světa, totiž slou-
[10]
žiti k pravdě víry zřízeného spasení i k tomu slouhy a po-
[11]
moeniky řídití: čemuž však Kristus Pán duchem svým a -
[12]
lem podstatným, požehnáním i ochrannou pravicí a všelikou
[13]
zprávou k spasení potřebnou zaslíbil přítomen býti.

[14]
0 řádu Jednoty v moci ustavené,

[15]
= Řád jest zřízení předložených vyšších, prostředních i niž-
[16]
ších k dílu služebnosti lidu poddanému, navracujících jedni
[17]
druhým povinnosti své zřízeně. A o tom řádu v jednom sněmu
[18]
takto se pokládá: K uvedení a k trvání jednomyslnosti přislu-
[19]
hoval i přisluhuje řád podle zřízení a práv vydaných od Pána
[20]
Krista a utvrzených od apoštolův skutkem i řečí.

[21]
Neb lid, v kterém se koli úmysle shromažďuje, má-li v tom
[22]
trvanlivě státi, což sou předsevzali, musí mezi sebou řád nebo
[23]
zřízení míti, aby mnozí některými posvázání byli, ješto by
[24]
jich dostatečnější byli v moci E v moudrosti. A ti opět jinými
[25]
do jednoho, kdož první místo drží. Neb tím jedním
[26]
všeliká věc nová neb neobyčejná, nežli by začata byla, při-
[27]
vedena býti k jednomyslnosti, ješto z toho mocná i stálá uči-
[28]
něna bývá. A tak jedni pri druhých zachování bývají řádem,
[29]
když žádní z nich nemohou nic obzvlášť znamenitého počíti ; leč
[30]
jedním řádem, k němuž se přivazují, budou přivedení k jedno-
[31]
myslnosti a tak zsebe moc berou, aby bylo stálé, což se řídí.
[32]
A jakož Jednota obecná I obzvláštní jest, tak i řád církve.
[33]
Rádu církve obecné jest hlava sám Kristus, jakož apoštol
[34]
často dotýče.

[35]
Obzvláštní pak neb částky církve obecné, hlava jest
[36]
jednota ouzké rady, a v ouzké radě ratione ordinis jeden
[37]
v řádu postavený ke všelikému dilu obecnému, potřebnému
[38]
zvolený, kterýž však sám nic velikého a zvláštního bez ouzké
[39]
rady nemůže, ale spolu s nimi pracujíc vedle sobě od rady
[40]
celé vyměřených povinností dělá. K tomu pak řádu, kteréhož
[41]
všeliké shromáždění potřebuje, církev svatá nebo lidé boha-
[42]
bojici toho ostříhati mají, aby všichni spolu i každý zvláště
[43]
o své potřeby menší nebo větší, první a největší zření měli
[44]
k Bohu, po Bohu ku písmům svatým a po písmu klidem boha-


Text viewFacsimile