EN | ES |

1081

1081


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

18

moc dáti k oznámení pravdy viry zřízeného spasení a k shro- máZdéni k věřících a ke všelikému dilu pravdy i k za- chování v . A kdož maje moc, avšak s Kristem neshromaž- duje, ale rozptyluje: a kdož moci utikáním, opouštěním, nenásledovánim odpirá, kdyZ jest zvlášť v původu, proti pravdě činí: neb apoštol , že nic nemůžem proti pravdě a že nám není dána moc k zkáze ale k vzdělání. A tak ta moc dána jest od Krista církvi pro pravdu, a dokudž pravda cirkvi jest přítomná, moc Kristova přítomná jest: a pakli pravdy není, moc býti může, však již Kristova přestává býti, ale toho jest moc, číž se věc pod tou mocí jedná. Pravda pak mocí jest Kristus u víře zřízeného spasení základ pravý, a na tom služebníci s poddaným lidem v společném řádném shromáždění mají založení býti.

Pravda sluh jest úmysl upřímý, smysl víry a zřízeného spasení zdravý, život ctnostný, v přítomné práci sluZebné, dílo jednoho každého podle práce svěřené. Pravda poddaných, po- slušenství víry, v přijímání naučení, napomínání, výstrah i tre- stání i v opravení. Pravda pak smyslu i vší práce církve jest známost u víře zřízeného spasení v Kristu připraveného a úča- stenství jeho dání i požívání, a v tom zachovávání do smrti. Moc církve prvotně jako hlavě Kristu od Boha Otce dána jest; neb sám : Dána mi všeliká moc na nebi i na zemi; item věda, že mu všecky věci dal Otec v ruce jako pro- středníku; nebo Kristus jest osoba dvojího přirození, Božského a lidského. Protož ačkoli strany božství rovnou vždycky měl a moc s Otcem i Duchem svatým; však i po přijetí přiro- zení lidského celé osobě Kristově dvojího přirození táž moc se připisuje: pro spojení toho dvojího přirození v jednu osobu, Syna Božiho, i pro ponížení jeho a úřad prostřednický. A o moci Kristus : Amen pravím vám, nemůž Syn nic činiti jediné což by viděl Otce činicího; cožkoli on činí, totéž i Syn činí. A jakož Otec křísí, obživuje, tak i Syn kteréž chce, ob- živuje. Protož ho svatý Pavel nazval, že jest moc Bożi a mou- drost Boží a že neloupežem domněl se rovný býti Bohu t. v moci. A pro tu příčinu poctou touž jako Otec, ctěn býti, jakoż di, aby vsickni etili Syna Jako ctí Otce, a opět: Syn člověka moc na zemi hříchy odpouštěti. Item: Otec můj posavád dělá i dělám. Otec miluje syna a ukazuje mu vše, co činiti . A jakož Otec život v sobě, tak dal ži- vot míti Synu v samém sobě, a moc dal jemu i soud činiti atd. Opět: Ponižil se samého, způsob služebníka přijal, učiněn poslušen Otce k smrti a smrti kříže. Protož ho povýšil Bůh a dal mu jmeno, jenž jest nad každé jmeno. A v zje- veni: Hoden jest beránek, jenž zabit jest, přijíti moc a panstvi,


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile