1081
1081
View options
Show:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
18
moc dáti k oznámení pravdy viry zřízeného spasení a k shro-
máZdéni k ní věřících a ke všelikému dilu pravdy té i k za-
chování v ní. A kdož maje moc, avšak s Kristem neshromaž-
duje, ale rozptyluje: a kdož té moci utikáním, opouštěním,
nenásledovánim odpirá, kdyZ jest zvlášť v původu, proti pravdě
činí: neb apoštol dí, že nic nemůžem proti pravdě a že nám
není dána moc k zkáze ale k vzdělání. A tak ta moc dána
jest od Krista církvi pro pravdu, a dokudž pravda cirkvi jest
přítomná, moc Kristova přítomná jest: a pakli pravdy není,
ač moc býti může, však již Kristova přestává býti, ale toho
jest moc, číž se věc pod tou mocí jedná. Pravda pak mocí
jest Kristus u víře zřízeného spasení základ pravý, a na tom
služebníci s poddaným lidem v společném řádném shromáždění
mají založení býti.
Pravda sluh jest úmysl upřímý, smysl víry a zřízeného
spasení zdravý, život ctnostný, v přítomné práci sluZebné, dílo
jednoho každého podle práce svěřené. Pravda poddaných, po-
slušenství víry, v přijímání naučení, napomínání, výstrah i tre-
stání i v opravení. Pravda pak smyslu i vší práce církve jest
známost u víře zřízeného spasení v Kristu připraveného a úča-
stenství jeho dání i požívání, a v tom zachovávání až do smrti.
Moc církve prvotně jako hlavě Kristu od Boha Otce dána
jest; neb sám dí: Dána mi všeliká moc na nebi i na zemi;
item věda, že mu všecky věci dal Otec v ruce jako pro-
středníku; nebo Kristus jest osoba dvojího přirození, Božského
a lidského. Protož ačkoli strany božství rovnou vždycky měl
a má moc s Otcem i Duchem svatým; však i po přijetí přiro-
zení lidského celé osobě Kristově dvojího přirození táž moc se
připisuje: pro spojení toho dvojího přirození v jednu osobu,
Syna Božiho, i pro ponížení jeho a úřad prostřednický. A o
té moci Kristus dí: Amen pravím vám, nemůž Syn nic činiti
jediné což by viděl Otce činicího; cožkoli on činí, totéž i Syn
činí. A jakož Otec křísí, obživuje, tak i Syn kteréž chce, ob-
živuje. Protož ho svatý Pavel nazval, že jest moc Bożi a mou-
drost Boží a že neloupežem domněl se rovný býti Bohu t.
v moci. A pro tu příčinu poctou touž jako Otec, má ctěn býti,
jakoż di, aby vsickni etili Syna Jako ctí Otce, a opět: Syn
člověka má moc na zemi hříchy odpouštěti. Item: Otec můj
až posavád dělá i já dělám. Otec miluje syna a ukazuje mu
vše, co činiti má. A jakož Otec má život v sobě, tak dal ži-
vot míti Synu v samém sobě, a moc dal jemu i soud činiti
atd. Opět: Ponižil se samého, způsob služebníka přijal, učiněn
poslušen Otce až k smrti a smrti kříže. Protož ho povýšil
Bůh a dal mu jmeno, jenž jest nad každé jmeno. A v zje-
veni: Hoden jest beránek, jenž zabit jest, přijíti moc a panstvi,
Download XML • Download text
• Manuscript line view • Facsimile