[1] |
|
---|
[2] |
moc dáti k oznámení pravdy viry zřízeného spasení a k shro-
|
---|
[3] |
máZdéni k ní věřících a ke všelikému dilu pravdy té i k za-
|
---|
[4] |
chování v ní. A kdož maje moc, avšak s Kristem neshromaž-
|
---|
[5] |
duje, ale rozptyluje: a kdož té moci utikáním, opouštěním,
|
---|
[6] |
nenásledovánim odpirá, kdyZ jest zvlášť v původu, proti pravdě
|
---|
[7] |
činí: neb apoštol dí, že nic nemůžem proti pravdě a že nám
|
---|
[8] |
není dána moc k zkáze ale k vzdělání. A tak ta moc dána
|
---|
[9] |
jest od Krista církvi pro pravdu, a dokudž pravda cirkvi jest
|
---|
[10] |
přítomná, moc Kristova přítomná jest: a pakli pravdy není,
|
---|
[11] |
ač moc býti může, však již Kristova přestává býti, ale toho
|
---|
[12] |
jest moc, číž se věc pod tou mocí jedná. Pravda pak mocí
|
---|
[13] |
jest Kristus u víře zřízeného spasení základ pravý, a na tom
|
---|
[14] |
služebníci s poddaným lidem v společném řádném shromáždění
|
---|
[15] |
|
---|
[16] |
Pravda sluh jest úmysl upřímý, smysl víry a zřízeného
|
---|
[17] |
spasení zdravý, život ctnostný, v přítomné práci sluZebné, dílo
|
---|
[18] |
jednoho každého podle práce svěřené. Pravda poddaných, po-
|
---|
[19] |
slušenství víry, v přijímání naučení, napomínání, výstrah i tre-
|
---|
[20] |
stání i v opravení. Pravda pak smyslu i vší práce církve jest
|
---|
[21] |
známost u víře zřízeného spasení v Kristu připraveného a úča-
|
---|
[22] |
stenství jeho dání i požívání, a v tom zachovávání až do smrti.
|
---|
[23] |
Moc církve prvotně jako hlavě Kristu od Boha Otce dána
|
---|
[24] |
jest; neb sám dí: Dána mi všeliká moc na nebi i na zemi;
|
---|
[25] |
item věda, že mu všecky věci dal Otec v ruce jako pro-
|
---|
[26] |
středníku; nebo Kristus jest osoba dvojího přirození, Božského
|
---|
[27] |
a lidského. Protož ačkoli strany božství rovnou vždycky měl
|
---|
[28] |
a má moc s Otcem i Duchem svatým; však i po přijetí přiro-
|
---|
[29] |
zení lidského celé osobě Kristově dvojího přirození táž moc se
|
---|
[30] |
připisuje: pro spojení toho dvojího přirození v jednu osobu,
|
---|
[31] |
Syna Božiho, i pro ponížení jeho a úřad prostřednický. A o
|
---|
[32] |
té moci Kristus dí: Amen pravím vám, nemůž Syn nic činiti
|
---|
[33] |
jediné což by viděl Otce činicího; cožkoli on činí, totéž i Syn
|
---|
[34] |
činí. A jakož Otec křísí, obživuje, tak i Syn kteréž chce, ob-
|
---|
[35] |
živuje. Protož ho svatý Pavel nazval, že jest moc Bożi a mou-
|
---|
[36] |
drost Boží a že neloupežem domněl se rovný býti Bohu t.
|
---|
[37] |
v moci. A pro tu příčinu poctou touž jako Otec, má ctěn býti,
|
---|
[38] |
jakoż di, aby vsickni etili Syna Jako ctí Otce, a opět: Syn
|
---|
[39] |
člověka má moc na zemi hříchy odpouštěti. Item: Otec můj
|
---|
[40] |
až posavád dělá i já dělám. Otec miluje syna a ukazuje mu
|
---|
[41] |
vše, co činiti má. A jakož Otec má život v sobě, tak dal ži-
|
---|
[42] |
vot míti Synu v samém sobě, a moc dal jemu i soud činiti
|
---|
[43] |
atd. Opět: Ponižil se samého, způsob služebníka přijal, učiněn
|
---|
[44] |
poslušen Otce až k smrti a smrti kříže. Protož ho povýšil
|
---|
[45] |
Bůh a dal mu jmeno, jenž jest nad každé jmeno. A v zje-
|
---|
[46] |
veni: Hoden jest beránek, jenž zabit jest, přijíti moc a panstvi,
|
---|