EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
18

[2]
moc dáti k oznámení pravdy viry zřízeného spasení a k shro-
[3]
máZdéni k věřících a ke všelikému dilu pravdy i k za-
[4]
chování v . A kdož maje moc, avšak s Kristem neshromaž-
[5]
duje, ale rozptyluje: a kdož moci utikáním, opouštěním,
[6]
nenásledovánim odpirá, kdyZ jest zvlášť v původu, proti pravdě
[7]
činí: neb apoštol , že nic nemůžem proti pravdě a že nám
[8]
není dána moc k zkáze ale k vzdělání. A tak ta moc dána
[9]
jest od Krista církvi pro pravdu, a dokudž pravda cirkvi jest
[10]
přítomná, moc Kristova přítomná jest: a pakli pravdy není,
[11]
moc býti může, však již Kristova přestává býti, ale toho
[12]
jest moc, číž se věc pod tou mocí jedná. Pravda pak mocí
[13]
jest Kristus u víře zřízeného spasení základ pravý, a na tom
[14]
služebníci s poddaným lidem v společném řádném shromáždění
[15]
mají založení býti.

[16]
Pravda sluh jest úmysl upřímý, smysl víry a zřízeného
[17]
spasení zdravý, život ctnostný, v přítomné práci sluZebné, dílo
[18]
jednoho každého podle práce svěřené. Pravda poddaných, po-
[19]
slušenství víry, v přijímání naučení, napomínání, výstrah i tre-
[20]
stání i v opravení. Pravda pak smyslu i vší práce církve jest
[21]
známost u víře zřízeného spasení v Kristu připraveného a úča-
[22]
stenství jeho dání i požívání, a v tom zachovávání do smrti.
[23]
Moc církve prvotně jako hlavě Kristu od Boha Otce dána
[24]
jest; neb sám : Dána mi všeliká moc na nebi i na zemi;
[25]
item věda, že mu všecky věci dal Otec v ruce jako pro-
[26]
středníku; nebo Kristus jest osoba dvojího přirození, Božského
[27]
a lidského. Protož ačkoli strany božství rovnou vždycky měl
[28]
a moc s Otcem i Duchem svatým; však i po přijetí přiro-
[29]
zení lidského celé osobě Kristově dvojího přirození táž moc se
[30]
připisuje: pro spojení toho dvojího přirození v jednu osobu,
[31]
Syna Božiho, i pro ponížení jeho a úřad prostřednický. A o
[32]
moci Kristus : Amen pravím vám, nemůž Syn nic činiti
[33]
jediné což by viděl Otce činicího; cožkoli on činí, totéž i Syn
[34]
činí. A jakož Otec křísí, obživuje, tak i Syn kteréž chce, ob-
[35]
živuje. Protož ho svatý Pavel nazval, že jest moc Bożi a mou-
[36]
drost Boží a že neloupežem domněl se rovný býti Bohu t.
[37]
v moci. A pro tu příčinu poctou touž jako Otec, ctěn býti,
[38]
jakoż di, aby vsickni etili Syna Jako ctí Otce, a opět: Syn
[39]
člověka moc na zemi hříchy odpouštěti. Item: Otec můj
[40]
posavád dělá i dělám. Otec miluje syna a ukazuje mu
[41]
vše, co činiti . A jakož Otec život v sobě, tak dal ži-
[42]
vot míti Synu v samém sobě, a moc dal jemu i soud činiti
[43]
atd. Opět: Ponižil se samého, způsob služebníka přijal, učiněn
[44]
poslušen Otce k smrti a smrti kříže. Protož ho povýšil
[45]
Bůh a dal mu jmeno, jenž jest nad každé jmeno. A v zje-
[46]
veni: Hoden jest beránek, jenž zabit jest, přijíti moc a panstvi,


Text viewFacsimile