Facsimile view
977
XXXV
3) v rukopise papírovém v malé S“ v téže kniho-
vně (XVII. H. 28) asi z konce XV. století na
l. 534'— 349”;
4) v rukopise pap. v malé 8%“ v téže knihovně
(XVII. H. 11) asi z konce XV. století na
1. 183*—201°.
Anselmus z našeho rukopisu vydán 1818 r.
v Hankovych Star. skládáních, díl IIL, str. 128—167.
VIII. Na ]. 58'—82*^ éteme Katonovy mravné
prupovedi. Originalem jich jsou tak zvaná „Dio-
nysii Catonis Disticha moralia“, která byla velice
rozšířena a skoro do všech evropských jazvků
překládána a vykládána, a jichž se užívalo po
celý středověk při vyučování mládeže ku cvi-
čením v počátcích grammatiky, poesie a morálky,
a jež bývala ještě dospělým oblíbeným čtením.
O tom, kdo byl jich skladatelem, dosud je spor.
Nejstarší zmínka o nich nalézá se v liste Vindi-
cianové k Valentinianovi (T 9315), kde jiz uve-
deny pod jménem Katonovym. Bezpochyby po-
cházejí ze III. aneb IV. stol. po Kristu. Do če-
štiny byly uvedeny asi v prvé polovici XIV. stol.
a neznámý český tlumočník vyložil každé latinské
distichon šesti verši rýmovanými, zřídka věrně po-
dávaje smysl latinského originalu, příčinou čeho
asi mnohdy byla zajisté i nesprávná jeho latinská
předloha. J. Dobrovský a po něm někteří jiní
naší literární historikové domnívali se, že český
Kato vzdělán dle německého zpracování, což se
však nezakládá na pravdě. O oblíbenosti Katono-