EN | ES |

Facsimile view

821


< Page >

482 B. XIV. Artikule cechů Pražských

práci trvati, pokavadž se po něm jiný neosadí, tehda tento první práce znikne a ten poslední na se tu práci přijieti, a tak potom opět jiný poslednější.

Čtvrté, vedlé starých práv aby se podlé jiných mistruov zachovával, což se dotýče kovaných klenotuov, buďto kovaných nebo litých, aby se v tom ve všem s jinými mistry srovnával.

Páté, také podlé starých práv o kamenie, kteréž se zasaditi v zlato, žádný aby stkla nezasazoval v zlato miesto kamenie, ani kamenie nižádného buďto zafira neb citrina neb kteréhož kolivěk kamene, kterýž by byl obyčejem diamanto- vým řezán a v sobě sám diamantem nebyl, i též jiné kamenie aby nebylo zasazo- váno, což by v sobě samo pravé nebylo; a ktož by tuto zápověď zrušil a jinak směl učiniti; toho mají mistři trestati vedlé toho přestúpenie a viny.

Šesté, ktož by kolivěk přinesl k zlatníku, chtě prodati, buďto kamenie drahé nebo zlato neb střiebro nebo klenoty stiiebrné nebo zlaté nebo střiebro pálené neb perly, jestliže by to komu pokradeno bylo, jakož se přiházie a prvé se při- házelo, že jsú takové věci mezi zlatníky nesli a prodávali, a ten jistý zlatník kúpil to, k němuž by přineseno bylo, a nevěděl, by to kradené bylo, a prvé mistróm o tom krádeži nebylo opovědieno ani oznámeno, tehda ten mistr, ktož by to kúpil, toho požiti bez své škody a bez překážky; pakli by ten krádež a ta škoda skrze toho, komuž by bylo pokradeno, nebo od přietele jeho před mistry opověděna a ozná- mena byla, buďto dvě neděle, týden a den nebo hodinu, a kto přes to oznámenie kúpil a v tom usvědčen a nalezen byl, tehda ten jistý mistr tomu nebo těm, jimž by se ta škoda stala, a ktož jsú své optali u něho, ty věci pokradené zase navrátiti beze vší jich škody, a upadnúti v pokutu mistruom, vedlé jejich rozumu a uloženie; pakli by nebylo opověděno prvé před trhem, tohoť po- žiti bez překážky.

Sedmé, ktož by koliv chtěl řemesla zlatnického požívati, což by se jich řemesla dotýkalo a k tomu řemeslu příslušalo, buďto pálenie peněz nebo grošuov nebo stfiebra dopalovánie, nebo testuov nebo jiných věcí, což by na střiebro mělo přijíti nebo z toho střiebra se mélo vypáliti, aby žádný nešmelcoval ani páliti směl bez mistrského povolenie; a páni konšelé, kteříž v ty časy budú, mají jim toho radni i pomocni býti, aby to staveno bylo a nedopúštěno; nebo mnoho zlého skrze to jde, a škody veliké se dějí této zemi, že mnoho střiebra tiem obyčejem ven vy- prodáno a z země vynešeno bude, a to jest všie zemi veliká záhuba a jest proti řáduom a právuom starodávním koruny této, a tiem zanetbáním tato země velmi chudne a královská komora i všickni jiní lidé obecní.

Osmé, aby žádný mistr nepřijímal k sobě do jednoho krámu druhého, aby spolu dva mistři v jednom krámě dělala na jeden groš, toho nikoli aby nebylo do- púštčno pod pokutú uloženú, jakožby mistři uložili.



Text viewManuscript line view