EN | ES |

Facsimile view

821


< Page >

472 B. XIV. Artikule cechů Pražských

zmenšeno a zchudlo; neb války nepřidadie, ale ujmú; protož s dobrým rozmyslem a s bedlivú radú věrným našim milým pilafuom, prknářuom a strhařuom, kteříž tu mezi věží svrchupsanúů a klášterem Slovanským na našem rinku ty búdy prknářské držie, nynějším i budúcím, z moci úřadu našeho konšelského tyto řády a práva ustanovujem a vydáváme, přikazujíce ovšem přísně, aby ode všech, jichž se dotýče, v skutku byly zachovány a držány.

Najprvé, aby své staršie přísežné jměli mezi scbú, a ti aby všecky mistry, tovařiše, nádenníky, tálníky a to všecko řemeslo řádem podle spravedlnosti spravo- vali jako slušie, aby mezi sebú svornost a jednotu drželi, jížto malé věci u veliké spoře rostú, a obci tiem řemeslem spravedlivě slúžili svü robotú. A ti přísežní starší mají plnú moc, kdež by koli jinde kromě miesta k tomu trhu uloženého, mezi věží kaply à kláStera svrchupsanych prkna chtěli dělati ku prodaji, nebo dělali neb pro- dávali, neboli dfievie svrchupsané, proti právu a svobodám nadepsaným, aby toho s pomocí naší i budúcích konšeluov hájili a bránili.

Druhé, ktož by se chtěl v jich řemesle za mistra saditi, aby to femeslo uměl svýma rukama dělati a jich řády a práva podnikl a podstúpil, a zvláště aby se s námi i s naší obcí v přijímání těla:a krve pána našeho Ježíše Krista pod zpüsobü chleba a vína vedle kompaktat nebo smluv s svatosvatym concilium Basi- lejským a v řádech vuobecnych křesťanských srovnával, a aby list zachovänie svého přinesl, jestliže by se odjinud do města k nám přibral, anebo svého rodu i zachovánie dolíčil na panské pochválení, potom sobě od pánuov městského práva dobyl; a do jich cechu neb do bratrstva aby dal 15 gr. a libru vosku. A když to vše učiní, tehda mezi nimi právo jmieti.

Třetí, starší mají moc svolati řemeslo, kdyby toho potřeba bylo, a k jich obeslání každý z jich řemesla státi pod pokutü, o kterüz sc oni svolí s panskym védomím.

Čtvrté, nemá jeden druhému odvolati kupce řečí ani kterým znamením, dokudž od jeho búdy neodejde. A který by stolař neb jiný řemeslník zdlužil se mistru a neplnil, aby jemu jiný mistr diela neprodával, leč prvnímu zaplatí neb se s ním umluví, pod pokutú svrchupsanü.

Páté, jestliže by se oni sami mezi sebú svolili, ježto by bylo obecnému dobrému užitečné a jich řemeslu pohodlné, a konšelé k tomu jim vuoli dali, aby to od nich ode všech za právo bylo držáno; však to vždy vymieňujíce, že každý ho- spodář v našem městě muož sobě prkna k své potřebě dělati a třieti.

Šesté, učedlník přijat býti z vuole starších, a ten přístupného dáti libru vosku, a ten vosk býti obrácen ke cti pána Boha všemohúcieho.

Sedmé, tíž pilaři, struhaři a prknáři mají jmíti svú bilü korühev. Na býti svatý Josef, pána našeho Ježíše Krista pěstún, k tomu beránek a kalich,



Text viewManuscript line view