EN | ES |

Facsimile view

821


< Page >

z roku 1528. 347

jediné tento cizozemec. A maje se bráti z tohoto světa a s námi proto býti podlé řeči své Math. 28.: Vobiscum sum usgue ad consumationem saeculi. Opět u vidi- tedlné věci ráčil se nám dáti in specie panis et vini, a to k hledění i k přijímání na památku všech svých dobrodiní. K hledénf aneb, dím, k vystavování (jakož ty tomu nechceš), ráčil se nám vydati. A toho mi potvrzují species visibiles; neb u vidi- tedlných spuosobách ráčil se nám dáti, aby i zrak náš toho užíval. A opět potvrzují mi tato pronomina hoc, hic, abychom my pohleděli na to, kterak náš Pán a Buoh po- níženě ráčil se nám vydati, i sami také sebe ponížili, a u veliké pokoře k přijímánie ho přistoupili, a tak v ponížení jeho následovali. A k tomu trefí se řeč svatého Pavla Hebr. 12.: Curramus ad propositum nobis certamen, aspicientes in auctorem fidei et conservatorem Ihesum, qui proposito sibi gaudio sustinuit crucem". K při- jímání rátil vydati se; neb fekl, jakoZ evangelistové svédéí, manducate, bibite. A tak k vidění, k přijímánie ráčil se nám vydati; a protož v tom obojim psalmista psalmo 33.: ,Gustate et videte, quam suavis est Dominus. A poněvadž tak od- porné jest tobě vystavovánie, proč pak oblibuješ pozdvihání, a těm, ktož elevaci dělati nechtí, protivíš se: co jest jeden řád druhého lepší? Napřed položil sem, že sme všecko biskupové: co se nám líbí, to držíme, a co se nám nelíbí, to zamítáme.

Sedmý artikul a poslední: kteří sou pokrmové postní? Dotekls, Ze ne na rybách puost jest, ješto někteří tučnost ryb nad tuénost masa vyvolují. Nehors se, užívá-li kto krmí postních neřádně, užívaj k svému zlému! K tomu artikulu od- povídám, že pokrmové postní sou, ne maso, máslo, ale ryby, chleb, volej. Math. 14., Marc. 6., Luc. 9., Joh. 6. Nebeský Pán, jenž jest k střídmosti vedl lid, mnohokrát ráčil rozmnožiti lidem chléb a ryby, ale ne maso. A o samým Pánu nečteme, by kdy jedl maso, krom beránka velkonočního; ale o rybách čteme, že jedl i učední- kuom svým dával Luc. 24. Joh. 21. A kdyby maso bylo pokrm postu aneb stříd- mosti, a ne ryby, poněvadž čtem Krista Pána často ryby jísti i jiným dávati, a o mase nečtem, by je jedl, krom beránka velkonočního: však by Židé ne [sic] žráčem masa, ale žráčem ryb nazvali ho. Ano i přirození ryby a masa to rozeznává: ryba jest věc lehká a vodná, a maso jest věc těžká a tělesná. Protoż oni židé Numeri 11., že byli tělesní, ne po rybách, po chlebě, ale po mase toužili. I dal jim pán Buoh żśdost jich, a oni, żerouc maso, mfeli. Bojme se tćhoż 3. Reg. 14.: když Buoh dopustil ránu na lidi, že dešť nepršel za mnohý čas, poslal Pán Eliáše k vdově do Sarepty Sydonské, aby ho krmila v ráně boží. Nenašel u masa ani másla, ale trochu mouky a oleje, a tomu pán Buoh požehnal, že ani mouky ani oleje neubylo, pán Buoh svú milost okázal. Opět v též kapitole: když Eliáš, horle pro hříchy Achabovy a mstě nad nimi pro pána Boha, modlitbů zavřel nebe, aby dešť nepršel, havranové krmili jej u potoka Karith masem dvakrát za den. A když pak sa v úzkosti, ucházel před Jezabel 3. R. 19. a na huoru boží Oreb

44*



Text viewManuscript line view