142 Ć. 49. 1412, Novemb.?
49.
M. Jan Hus Pražanům: těší se z jejich stálosti, napomíná, aby vytrvali,
a stěžuje si na násilnosti protivníků.
[na neznámém místě, 1412, Novemb (?)]
Rkp. dvorní knih. Vídeň. 4916 (=: Vdb) f. 2—8' (necelý), jiný text, po-
zmeériovany, v Postille 1564 (— P), delší, ale rovněž necelý.
Postilla 1564 f. 218—220'; Sedlák, Studie a texty II, 112—117 (z Vdb + P)
== Flajśhans, Listy z vyhnanstvi 34—42 - = Flajšhans, Listy str. 59—65 č. XXX;
překlady v. u následujícího textu latinského.
Palacký, Docum. 149 pozn., pokládal český text, který znal jen z P, za
překlad latinského originálu, ale Sedlák na uv. m. 109—112 uvedl některé
pozoruhodné důvody pro prioritu textu českého, jež se zdá vskutku pravdě-
podobnější, ač jest nápadné, že list v českém znéni nezachovdn celý.
O čase v. Novotný, Listy Husovy 25—27. Sice shoda některých mist
s „Knížkami proti kuchm. (v. pozn. 22) a dále zmínka o četných jiných ka-
zatelích v Praze a o tom (jen v lat.), že káže jinde, mohly by nasvědčovati
dobé pozdéjsí, nebot Hus po odchodu z Prahy nekdzal hned ani venku, leda
ojedinele, čemuž zdá se svédciti i predchozí zádost za modlitebné prispéni,
aby hojnéji mohl psáti a kázati ; ale naproti tomu narážka na popravy odpust-
kové, o sboření Betlema a zejména zmínka v latinském textu o interdiktu
(v. násl. lat. znění pozn. 27) ukazují k datu svrchu položenému.
Mistr Jan Hus, kněz a slúha v naději pána Ježíše Krista, všem
kteříž" v pravdě boha milují, jeho zákon vyznávají, čakajíce navštievenie
spasitele, s nímž žádají na věky přebývati, „milost' a pokoj ot boha
otce“ a ot“ pána Jezu Krista, jenZ sé* dal na smrt pro na&é hiichyy aby
vysvobodil nás z biedného světa' tohoto a ot věčného zatracenie vedle
vůle otce“ boha, jemuž jest sláva na věky“ Amen.“
Najmilejšie, slyše žádost vaši i prospěch v božiem zákoně, „bohu“
děkuji“ v radosti a żadlam], aby ráčil vám dáti rozum dokonany, aby,
znajíce chytrosti Antychristovy a jeho posluov, nedali sě jím svésti ot
božie pravdy. „[* uffámť jeho svaté milosti, žeť dokoná v vas," což jest
dobrého počal,“ a nedá vám odpadniti ot svć prav[dy], ot niež sú mnozí
pro bazen pobéhli,' bojiece sě viece biedného člověka než všémohůcieho
hospodina, ,jenZ? má moc zabíti i obZiviti, zatratiti i spasiti,“ a svého
vérného slühu v pokuSení zachovati a jemu za malické utrpenie život
v nesmierné radosti věčný dáti.
a kterýž Vdb. — b ocze Vdb. — Schybi o P. — "psáno jjye Vdb. — “ve Vdb opr,
z hiihy. -- *ssweta Vdb. — Kweky Vdb. — "nás Vdb.
! Sron. Gal. 1, 3—5. — * Cor. 1, 4. -- * Sron. Filip. 1,6. — * Narázka na Stanislava ze
Znojma a Pdlce, jeż se u Husa i jindy Casteji oracł ; sron. na pi. €. 52, 57, 63. -- * Sron. Jac.
4, 12: klergz mize spasiti i zalralili.