EN | ES |

Facsimile view

801


< Page >

496 C. XVII. Listiny Jindřicho-Hradecké

A protož ještě tím zavírám a pravím: jistě, milostivý králi, veliký čas míti ráčíte k takovým věcem přikročiti a to všecko, jakž (se svrchu píše) sem svrchu do- tekl, v tomto království, pokadž VMti najvejše a najlépe možné bude, spravedlivě a brzo naříditi, příjezdem svým do tohoto království nemeškajíce, abyšte VKMt peču- jíce o opatření království Uherského, kteréž na větším díle z dopuštění Božího snad již VMKské zkaženo jest, v tomto království k nenabyté škodě a těžkosti i ku pádu nepřišli. Nebo, milostivý králi, jisti tím račte býti, budete-li jedné sám ráčiti k tomu poctivému dobrému i užitečnému na potřebu VKMti toho království skutečně přikrá- četi, že najdete VKMt ty, kteříž upřímně, zdravě a věrně VMKské radíce, (a bohdá jich ještě dosti), toho všeho skutečně podle těch rad svých VKMti budou dopomáhati a s pomocí pána Boha všemohoucího dopomohou. Ješto, když bohdá VMKská takové věci předkem sobě všecky gruntovně ráčíte zříditi a k dobrému VKMti na místě po- stavíte, shledati bohdá ráčíte, že VKMt i ke všem jiným věcem a potřebám VKMti jináče lidi v tomto království k sobě nachýlené míti a nalézati ráčíte, nerci k obraně proti nepříteli křesťanskému, ale ke všemu jinému, v čemž koli VKMti vinni jsou a budou, nébrž i nad povinnost, kdyží jedné těmi nebude scházeti, na kterýchž bude předkem a najvíce náležeti.

A poněvadž, milostivý králi, již sem a snad v něčem neužitečně příliš VKMt zaneprázdnil, vzdy ještě V'Mti prosím, račte od upřímného, věrného, poddaného milostivě vážiti, a duověrně přijmouc, což k dobrému VMKské slouží, v tom se ne- lenovati; jakož o tom nepochybuji, že to všecko duověrně přijmouc, ne pro jiné, než aby se v tom ve všem, kdyby se to ne v čas provésti mohlo, větší zmatkové VMKské nestali. Pakli v tom ve všem poznám VMti váhání a jaké zanedbání, (jakož víry nejsem), tehdy se VKMti, jako pánu svému milostivému, opovídám, všecku svou povinnost a zdání i nad povinnost vyplnění, žet bych již УМЫ dále takovými ani podobnými věcmi nechtěl zaneprazdňovati, než již také, nerad, hoto- vému se podle jiných dívati a sám sebe, pokudž by mi nejpoctivčjší slúžiti mohlo, podle jiných také opatrovati; a v tom abyšte VKMti již pak komu jinému co přičítati anebo vinu dávati slušně měli a spravedlivě mohli, leč samé osobě VMti, toho u sebe nenalézám ; avšak tomu nijakž místa u sebe nedávajíc, abyšte VKMt dobrého VMti, též i našeho dobrého, kteříž se VMti upřímně přidržíme, zoumysla již zanedbávati ráčili, VMKské sebe předkem a potom i jiné všecky věrné poddané jako pánu našemu dčdičnému a milostivému poroučím.

Sněm český držaný o sv. Františku čili 4. října 1529 svolil hotovost válečnou na to, aby mar- krabství Moravské opuštěno nebylo a Vídeň aby retována byla (Sněmy české I. 309). Přítomný spis žehrá na tuto klausuli, pravě o , že se stala na sněmě nyní minulém. Nejbližší potom sněm v Čechách byl 13. pro- since 1529. Püvodce tohoto T touží také na nedodávání dopisů, které král po odtažení Turků od Vídně,

to jest po 15. říjnu 1529, do Čech posílal. Dle toho všeho přítomná rada králi Ferdinandovi byla koncipována asi v listopadě 1529. Red.



Text viewManuscript line view