EN | ES |

Facsimile view

801


< Page >

z roku 1520. 325

dva berúc do roka a nic viece. A takové lichvy aby židóm na každého puol léta spravovány byly. Pakli by toho kdo neučinil, tehdy to žid fojtovi tej dědiny, kdež ten dlužník jest, oznámiti , a fojt jemu spravedlivé učiň a dlužníka k tomu drž, aby židu zaplatil. Pakli by fojt toho učiniti nechtěl, tehdy žid stavovati moci bude každého z tej dědiny, dokudž se jemu dosti nestane.

(Artikul tento jest přemřížován.)

Viz výše str. 309 ustanovení sněmu z roku 1618 č. 9. s varianty. Viz kniha Drnovská p. 114.

Item. Půjčil-li by který žid co na základ, ten také tím spuosobem lichvu beř, dva zlaté z 10ti do roka, jakož svrchu psáno jest. Než takový základ najprvé fojtovi a konšelóm ukázán býti, a oni to v knihy městské zapište. A přišel-li by kdo a svého co u žida našel, ježto by jemu ukradeno a židu zastaveno bylo, a stal se toho slušný pruovod: to beze všeho uplacovánie vráceno býti tomu, komuž ukradeno jest. A nechtěl-li by kdo z takových základuov lichvy na každého puol léta spraviti, a v tom základ se prostál: žid s tím základem bude moci učiniti podle zdánie svého. Než žádný základ do roka se prostáti nemá.

Item. Židé nikdyž ve vsech bydleti nemají, nežli kteřížby nelichvili, neZ v méstech a v mésteckách. Pakli by kdo proti tomuto ustanovení ve vsi židy chovati chtěl, to žádnému trpéno nebud, než každý o to trestán býti podle zdánie pan- ského a rytířstva.

Item. Který by žid kterému člověku z kteréžkoli dědiny půjčiti chtěl na jakýžkoli základ aneb na lichvu, toho žid učiniti nemá bez vědomí fojta a konšel tej dědiny, odkud by ten člověk byl, kterýžby od něho vypůjčiti chtěl. Pakli by půjčil bez vědomí fojta a konšel, tehdy ten člověk nebude povinen toho židu platiti. Než což se předešlých půjček dotýče, ty aby každý židóm platil tak, jakž od nich vypůjčil. [Tento odst. jest přemřižován.|

Item. Židé aby trhuov ani kupectví žádných nevedli po vsech, než v městech a v městečkách.

V knize Drnovské s varianty. Z. Z. 15856 f. 93 sg. úplněji. Rovněž Z. Z. r. 1545 f. 129 sg. a Z. Z. 1604 f. 117.

18. O přesáhnutí základem v póhonu.

Item. Na tom jsme se srovnali páni a rytířstvo: Jakož těchto časuov přede- šlých vzniklo bylo, že puohonové' někdy o rovnú věc od jedněch na druhé činěny jsú, a v nich summy anebo základové vysocí kladeni byli, ježto jsme v tom uznali, že viece hleděli kořisti nežli spravedlnosti; i protož aby každý, komuž se zdá, že by jakü spravedlnost měl, a chtěl pohánéti, u sebe to prve, poháněti chce, rozvaž, aby základem anebo summůú v póhonu nepřesáhl, a to z příčiny tej: Jestliže by se straně odporné zdálo, že jest základem přesaženo, že toho podle zvyklosti staro- dávnie na pány podati muož. A kdož pohánie, též jestliže se jemu zdá, že jest summü



Text viewManuscript line view