330 D. XIV. Poselství krále Jiřího do Říma k papeži r. 1462.
královstvie svého i markrabstvie potřebnosti i nedostatky") již bude moci tiem smě-
lejie a s větčím doufáním před Vaší Svatostí předložiti prosbami okročenými,“) maje
plnú naději, že Vaše Svatosť, jako pastýř milostivý, k potřebným jeho prosbám na-
kloníte?) se milostivé, nedostatky*) královstvie i markrabstvie vyslyšiec, nad to, jakž
nýlépe a nýspasitedlnějie“) [87"] slušeti bude, ty nedostatky napraviti ráčíte. I máme za
to, že před Vaší Svatostí nenie skryto, v napřed minulých časech a letech královstvie
Českého“) a markrabstvie Moravského") kterakými boji, välkami,*) poréZkami, zéhubami
ukrutnými a proléváním krve nekřesťanským země naše byla jest trápena“) a všeli-
kterak kaZena'^); ale již zase z milosti božie jakého nynie pokoje'") požívá. Ta jistá
zlost'*) takového zlého kterým je znikla počátkem, kterakým se dála během a kudy
.je stavena, zdá se, nébrž jest potřebné a hodné otevřieti a oznámiti; potom pak
krále a královstvie polożiti pozorovśnie,'*) jimżto si se hnuli k tomuto poselství,
a nýposléz žádosti s prosbami učiniti, některé kusy kräle*‘) dolejie pritiniece.
Nýprve potřebie jest, otče svatý, běhóv předešlých učiniti připomenutie, jest-li
že by znám byl některak próchod jich a vzniklost, aby tiem lépe a plnáji'") mohl
by býti pochopen'“) z řečí dole pověděných.'') Takových také prací a nákladóv aby
poznéna [88°] byla příčina, úmysl"““) proseb a žádostí““) aby vědien byl, a mysl k žá-
dosti, jiež*“) žádají, aby tiem ochotnějie nachýlena byla; kdežto přede všemi věcmi“*")
s strany krále, královstvie i také nás pokorně osvědčujem, že nic nechcme takového
[takové'*)] praviti, odkud by pohoršenie mohlo vyjíti aneb dobré pověsti neb cti čiež-
koli mělo by umenšeno býti, ale jakož Aristotileš mudřec praví**): Řeči mají vzaty **)
býti podle podstaty příčin a skutków, tak poselstvie a zvlśść o prvnfm kusu**) vy-
líčiti, jakž se jest dálo v skutku. A dślo se jest, abych mluvil s odpuštěním, během
tiemto :
Z daru božieho a z osviecenie ducha svatého když mistrové a kněžic krá-
lovstvie Geského a markrabstvie Moravského pravdu přijímánie svátosti velebné od
lidu pohlavie obého pod oboji**) zpósobü z písem svatych, tak [z] zákona božieho, ja-
kożto z rozumóv svatych doktoróv pevni a stali poznali si, tu pravdu kázali sú, učili
a v skutku vedli,*") pismy svatymi potvrzujice. Z jich kázání urozeni a znamenití [88"]
rytiefi a slavni, müdrí'^) a opatrní mčst Pražských i také jiných slavných““) méstetek
1) i nedostatek i nedostatky Z. — *) obkročenými T, K a B. — 3) nachýlíte T, K a B. — % ne-
dostatek К. — 5) lópe a jakż spasitedlnóji 7, Ka B. — ©) České T, Ka B. — *) Moravské 7, Ka B. — ©) bóhy
K: — 9) bylo trápeno 7, Ka B. — 1°) Кайепо Ка В. — 1!) pokoje a utěšenie nynie 7. — 1?) požívá zlost K.
Zlost B. — !*) K tomu po straně: znamenánie; pozorováním K. — 1%) Za krátké jak v T. K a B. — 15) pe-
vnéjie 7; pilněji K. — *6) pochopen byl К а B. — '") dolejších 7, K a B. — 18) úmyslu T. — 9) žádostí
českých K. — 20) mysl, jiež žádosti 7 a B. — ?') přede vším T, K a B. — 2?) Zbytečno, není v 7; Ka B. —
23) ale podlé řeči Aristotelišovy, jenž die 7, Ka B. — ?*) brány T, K a B. — *5) Po straně připsáno: „arti-
kulu“. — 26) dvojí 7, K a B. — — %) чейй Т. — 28) a glovutní múdří 7, Ka B. — ??) Vynechéno za timto
slovem : měsí a, jakž v T, K a B.