EN | ES |

Facsimile view

795


< Page >

144 B. VII. Akta mezi krdlem Jirim

jest Jeho Milosti k této wálce radil, odpustiž mu pán buoh: než myť krwí winni nejsme. A tiem jist buď bratře milý, ačť nám a kostelu našemu křiwda a škoda stala weliká, přijdeliť k čemu, žeť nàmi ruoznice bohdá žádná nebude: ale to wěz, žeť na nás nic nezáleží, neb jsme my pro Jeho Milost welmi we zlém domnění. Dajž pán buoh, aby dobře bylo. Din w Olomuci, we étwrtek po S. Prokope, let bożich oc. LXVII*.

34.

Pan Ctibor téhož biskupa, pokrewného swého, ještě tužší domluwau stíhá. W Přerowě, 1461, 11 Jul. (Z rkp. Lobk.)

Duostojny oc. Odemne Stibora sc. Psaní twé, kteréž na list muoj odpisujes, přečet, w něm sem srozuměl, žeť ne wšecko odemne příjemno jest, jakož sem i prwé toho dotekl, že se snad z něčeho hněwati budeš. Již se w skutku nalezá. Neb mne w nedostatečných smysléch nesmyslného nazýwáš, a na jiného než na se chowati toho welis, a s twym statkem, ale ne se cti wáleti welis. Jat s twú ctí newálém ani wáleti chci, jedné ty sám s ni newalej. W tomť se znám, žeť w rozumech malý jsem a w učení nedospčlý: ale diwné mi to, že ty, (jenž) w učení a w múdrostech chceš dospčlý slůti, tak ostře kážeš hlúpost . Ježto mi zdá, žeby pod někakým přikrytím měl mi kázeň dáti, abych tak na jawo swe hlůposti do sebe newěděl, než něčeho můdřejšícho do sebe se domněl. Ale pone- wadž mne sobě tak nesmyslného béreš, chci to k sobe piijieti prislowie, że »blazen a dietě najspieš prawdu powie.« Snad sem něco prawdy napsal, a tiem sem za nemůdrého položen; neb lidé najspies se o prawdu hnëwaji i jinÿch dotykaji. Kus ten kterýž píšeš, že což činiš, žes k tomu prinucen welikym bezprawim; a druhý, by tebe poslůcháno bylo, a ne Rokycana a někoho k tomu, žeby nikdy wlast naše w Swé krwi se nekochala: ta oba kusy podobna jsta k sobě, protož na oba se krátce odpowěd dáwá: By biskupa Wratislawského a biskupa Olomuückého, pana Zdeňka ze Šternberka ajiných k tomu nebylo pomocníkuow wašich a nešlechetných měst pozdwihnutie, nikdyby w zemi našie tak slawného pokoje zrušenie a takowých bůřek nebylo, ani krwe lidské tolik prolito. Neb wieš knčže, že miesto twé podlé najmilostiwějšícho krále pána našeho wždycky jest bylo, ale ne Rokycana, a na podánie najprwé wsech rad a žádosti Králowy Milosti. Wy i ja i jini sme slýchali, že Jeho Milosti napomínanie i prosba k tomu byla jest, abyšte při Jeho Jasnosti stále stáli, radili i pomáhali k pokoji i k řádu, k jednotě slawného krá- lowstwie Českého a koruny ; a tak šíře řeči byly , je2to je pamatowati muo- Jes. Protoż toho ukratim. I tu sám rozuměti muožeš, jestli tu swáwuole, kdež se žádá rady, pomoci, k řádu a k pokoji. | A což skrze J. Milost napraweno by býti mělo k dobrému, w tom hotowy jsa dal se widy najiti, i we wsech nelibych pri-



Text viewManuscript line view