EN | ES |

Facsimile view

792


< Page >

488 A. VL Králow/ Gi?j a Matias w Morawe r. 1470.

W prwniem kusu od pina swého hanliwé nas utrhajic i na našie cti píšete, kte- rakbychom my proti bohu i proti práwu mocí na wašeho pána siehli, a škody w zemiech koruny České činili, cti swé w tom neohradiwše. | Wěc jest wědomá, že my čest naši, jakož nám to příslušie, proti synu jeho panu Viktorinowi i jeho wšem pomocniköm ohradili sme listem naším otewřeným, (kterýž jest pána wašeho rozkäzanim, pomocí a náwodem, Císarowu Milost, otce a prietele našeho milého, i jeho země bez winy hubil), JM ku pomoci táhnüc, a jej z zemé Raküské wy- hnawse; tu jest jej pan was, ku pomoci jemu piijew, zase proti nam obrátil, a swé- wolnè sie nepiietelem naším wedle něho učinil, nám nikdy jakoby naň slušalo ne- odpowiedaw, ani cti swé proti nàm ohradiw. A kdyZ sme tu u Lawy leželi, ne w králowstwi Ceském, neZ w kniezetstwi Raküském, tu sme dali přátelsky: mlu- witi o wšecky ty nesnáze, chtiec radéji ty wéci pokojné nez wálkü jednati; a na nás jest tu nic nese3lo, ale na pánu waàem a jeho raddách chwile, kteříž také již swú odplatu mají. A když jest nas nic slusného potkati nemohlo, wtrhli sme, když nám pánem waším cesta dána a on pred nàmi ustüpil, jako po neptieteli, pánu bohu ke cti, wieře křesťanské k obraně, a dobrým křesťanóm, prelátóm, kniežatóm, pánóm, rytieřstwu i obciem ku pomoci, koruny slawné České, kte- fiz st ty časy krále nemčli, a welikú obtiežnost a bezprawie pro swatü wieru kresťanskú trpěli. Z toho rozumčti pán wáš i wy muozete, žeť sme ne tak jakož wy píšete se jměli, ale tak jakož se prawý, ctný a křesťanský král jmieti . A staloli se jest co proti kterým záwazkóm, to jest z wašeho pána ale ne z nas piislo, Dále w témž kusu pokoje žádáte s rozličnými: wýminkami, abychom z země wytáhli, wšeho we čež sme sie uwázali postüpili. Welice sie tomu di- wime, Ze pan wá3 takü smélost jmieti smie a toho na nás Zádati, wéda Ze sme my se w země, města, i zámky koruny České uwázali, woleni k tomu králowstwi rádné jsüc, otce swatého rozkázanim, a ciesare Jeho Milosti swolenim, a za toho nas wsecko ma krestanstwo w fetech i pismiech; a pánu bohu w&emohüciemu doufajic, Ze to duostojenstwie na swé osobé lépe než on zachowal zachowame, a ne tak lehce, jakož jemu sie zd4a, komu sslipime. A proloZz chcéli on o ten osta- tek, kterýž on drží koruny našie, na otci swatém, ciesaïi Jich Milostech, jako na hlawach kiestanstwie, a na téch kteréz J"M" k sobè prijmü, bud kurfursty neb jinć, přestati a nám toho sstupiti, a o škody skrze J*M" kteréž sie nám od něho dějí w kralowstwi našem Českém, cheme rádi rozeznáni byti, a což nám pritknt od ného prijeti. A když tak jakož píšem pán wáš učiní, nám ostatku králowstwie sstapi a škody po swrchupsaných hlawách nawráti, k waàie Zádosti chcme sie rádi o pokoj křesťanský starati, a wám ten jakožto poddaným swým zjednati, i jeho osoby do smrti tak chowati, že nám z čeho jmieti (bude) zde i na onom swětě děko- wati. W druhém kusu od pána swého k osobnie bitwč nás pobieziete. Tu po-



Text viewManuscript line view