218
Předmluva: Bůh má býti ctěn netoliko v kostelích, ale
i doma. K poznání Boha mají vésti rodiče doma své dítky a hospo-
dářové svou čeleď. Proto složil spisovatel svého „domácího kazatele“.
Následuje obsah (rejstřík) celé knihy, která dělí se na dva
díly, 2. díl na 6 „rozdílů“ (kapitol). První díl jedná „o službě
a poctě Boží každodenní podlé řádu dobrého a náboženství křesťan-
ského, v domácnosti lidí pobožných a bohobojných“, druhý díl pak
„o horlivém Pána Boha a milosti jeho Božské skrze pokání svaté
hledání, v časy některé obzvláštní, Božích metel a trestání, aby člověk
pobožný všelikého času, i v čas Božího rozhněvání, milosti Boží účasten
byl a v ní do smrti trvaje, věčně spasen byl.*
První dil (str. 1—185). Na str. 1. je poučení, co všecko
obsahuje 1. díl a jakým způsobem čtenáři při čtení si mají počínati.
Jest rozdělen na dva týdny, „avšak ten týž způsob a řád přes celý
rok zachováván býti může, tak aby vjeden tejden řeči Boží zvláštní,
každého dne jiné a jiné, z Zákona Starého, a v druhý tejden řeči
Boží z Nového Zákona vybrané čítávány bývaly, s případnými zpěvy,
napomínkami a modlitbami.“
Podle tohoto rozdělení se spisovatel řídí; tak na př. hned
„první tejden“, na neděli ráno, jsou modlitby, zpěvy a po-
učení sestaveny tak, že nejprve napomíná hospodáře, aby,
dříve než by šel na kázání, a též v tom případě, že by pro nemoc
anebo pro velikou vzdálenost kostela nemohl slyšeti slova božího,
s čeládkou svou konal tuto domácí pobožnost:
„Nejprve zpívej: „Připravmež se věrní k modlení, k samému
Bohu v nebe mějme zření“. ..“ atd., text celé písně (str. 2—3).
Potom praví: „Za tím (t. j. po této písní) přečti Evangelium
a Epištolukténedělipřiloženaunebřečtuto položenau:
Slyšme řeč Boží z první knihy Mojžíšovy, kapitolu první: ....
(str. 3—6). Následuje „napomenutí k modlitbám.“ Jedná se
v něm o svěcení neděle. Jest to napomenutí jednoduché, mírné, bez
narážek, s doklady z písma sv. (str. 10.); k tomu jest připojena
modlitba děkovací a prosebná, pak „Otče náš“ (11—13),
pak verše („veršíčky“): „Chtě Bůh lid posvěcovati, poklony, službu
od něho mívati, vydal třetí přikázání Yka: pomni, lide můj, den světiti
sváteční ...“ atd. (14). To jest pobožnost, kterou Konečný ukládá na
neděli ráno. Na neděli večer klade nejprve píseň k Bohu
(14—15), potom napomenutí, aby věřící děkovali Bohu za dobrodiní
(15—17), modlitbu (17—18), a konečně píseň (18).