[1] |
|
---|
[2] |
Předmluva: Bůh má býti ctěn netoliko v kostelích, ale
|
---|
[3] |
i doma. K poznání Boha mají vésti rodiče doma své dítky a hospo-
|
---|
[4] |
dářové svou čeleď. Proto složil spisovatel svého „domácího kazatele“.
|
---|
[5] |
Následuje obsah (rejstřík) celé knihy, která dělí se na dva
|
---|
[6] |
díly, 2. díl na 6 „rozdílů“ (kapitol). První díl jedná „o službě
|
---|
[7] |
a poctě Boží každodenní podlé řádu dobrého a náboženství křesťan-
|
---|
[8] |
ského, v domácnosti lidí pobožných a bohobojných“, druhý díl pak
|
---|
[9] |
„o horlivém Pána Boha a milosti jeho Božské skrze pokání svaté
|
---|
[10] |
hledání, v časy některé obzvláštní, Božích metel a trestání, aby člověk
|
---|
[11] |
pobožný všelikého času, i v čas Božího rozhněvání, milosti Boží účasten
|
---|
[12] |
byl a v ní do smrti trvaje, věčně spasen byl.*
|
---|
[13] |
První dil (str. 1—185). Na str. 1. je poučení, co všecko
|
---|
[14] |
obsahuje 1. díl a jakým způsobem čtenáři při čtení si mají počínati.
|
---|
[15] |
Jest rozdělen na dva týdny, „avšak ten týž způsob a řád přes celý
|
---|
[16] |
rok zachováván býti může, tak aby vjeden tejden řeči Boží zvláštní,
|
---|
[17] |
každého dne jiné a jiné, z Zákona Starého, a v druhý tejden řeči
|
---|
[18] |
Boží z Nového Zákona vybrané čítávány bývaly, s případnými zpěvy,
|
---|
[19] |
napomínkami a modlitbami.“
|
---|
[20] |
Podle tohoto rozdělení se spisovatel řídí; tak na př. hned
|
---|
[21] |
„první tejden“, na neděli ráno, jsou modlitby, zpěvy a po-
|
---|
[22] |
učení sestaveny tak, že nejprve napomíná hospodáře, aby,
|
---|
[23] |
dříve než by šel na kázání, a též v tom případě, že by pro nemoc
|
---|
[24] |
anebo pro velikou vzdálenost kostela nemohl slyšeti slova božího,
|
---|
[25] |
s čeládkou svou konal tuto domácí pobožnost:
|
---|
[26] |
„Nejprve zpívej: „Připravmež se věrní k modlení, k samému
|
---|
[27] |
Bohu v nebe mějme zření“. ..“ atd., text celé písně (str. 2—3).
|
---|
[28] |
Potom praví: „Za tím (t. j. po této písní) přečti Evangelium
|
---|
[29] |
a Epištolukténedělipřiloženaunebřečtuto položenau:
|
---|
[30] |
Slyšme řeč Boží z první knihy Mojžíšovy, kapitolu první: ....
|
---|
[31] |
(str. 3—6). Následuje „napomenutí k modlitbám.“ Jedná se
|
---|
[32] |
v něm o svěcení neděle. Jest to napomenutí jednoduché, mírné, bez
|
---|
[33] |
narážek, s doklady z písma sv. (str. 10.); k tomu jest připojena
|
---|
[34] |
modlitba děkovací a prosebná, pak „Otče náš“ (11—13),
|
---|
[35] |
pak verše („veršíčky“): „Chtě Bůh lid posvěcovati, poklony, službu
|
---|
[36] |
od něho mívati, vydal třetí přikázání Yka: pomni, lide můj, den světiti
|
---|
[37] |
sváteční ...“ atd. (14). To jest pobožnost, kterou Konečný ukládá na
|
---|
[38] |
neděli ráno. Na neděli večer klade nejprve píseň k Bohu
|
---|
[39] |
(14—15), potom napomenutí, aby věřící děkovali Bohu za dobrodiní
|
---|
[40] |
(15—17), modlitbu (17—18), a konečně píseň (18).
|
---|