EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

216

Kázání v postille Petrozelinově (510 stran) jdou pořádkem roku církevního od 1. neděle adventní do 25. neděle po sv. Tro- jici. Na konci čteme: Vytištěná v slavném Starém Městě Praž- ském u Matěje Pardubského. Léta Páně Tisícího Šestistého Třináctého.

Podáme stručný nástin názorů Petrozelinových, jak se jeví v jeho postille:

Pfemáhání světa jest hlavní zásadou pravých křesťanů. Máme živi býti tak, abychom přemáhali svět. (185). Po všechen čas života svého buďme prosti od hříchů, příkladem lidí na těle mrtvých! V tom jest pravá pobožnost, pravé pokání, nikoli v tom, což se od některých ukládá: do času zdržeti se od jídla, pití, dva- krát zříkat Ave Maria neb Pater noster. To jest jen hráti si s Bohem | (324). Mezi křesťany býti pravá křesťanská láska. Věřící mají si vzájemně pomáhati ,raddau, napomínáním, püjéováuím a v ne- dostatcích zakládáním. Netoliko zajisté ne křesťanská, ale horší než pohanská jsau slova mnohých světských lidí, říkajících:

Učiním vše pro bližního krom toho tvého: Neslíbím, nepůjčím, nedám mu nic svého!

Takoví jen z Boha a bližních posmíšky mají, a toť nic neprospívá. (74). Petrozelina napomíná k dobrotivosti (311)ak svornosti, zvláště vnáboženství, neboť nesvornost jest príčinou sekt náboženský ch. (308). Z těchto horlí nejvíce proti Novokřtěncům, ktefí odpírají kitu dítkám tvrdice, że není příkladu (t. v pismë sv.), aby kitóny byly (95), kteří na základě slov: Litera zabíjí, ale duch oživuje jsou potupníci umění svobodných, plačtiví bratří, ješto za neužitečné umění saudí a říkají, že to jen kázáno býti, což by Duch vnukl: pročež učené od povinností církevních odlučují (388), kteří též skrze literu míní starý zákon. Protož jestliže co proti nim z něho se při- vede, hned křičí, že to k nim nepatří. (338; v. též 77 a j.) Mluví též proti Enthusiastům, kteříž služebnost zlehčují a jakýchs vytržení a zjevení tajných očekávají. (95). O křtu soudí, že při něm nemá býti světlo, křižmo, vyhánění ďáblů z dětí, dýchání, sůl, bláto etc., protože to není z podstaty křtu, ani z nařízení Kristova. (323). Učení o očistci jest prý odporno zásluze Kristově, který dosti učinil za hříchy všeho světa; proti písmu sv., které ukazuje jen nebe a peklo, jest učení o ocistei pauhé smy&lení mozku lidského . . .* (277). Proti obětem pfi mái sy. za živé iza mrtvé: Ne jedni mají oběti při mši za živé i za mrtvé, čímž se zlehčuje obět Kristova ta dokonalá a dostatečná. (49). Proti přísahám: Nemá také pří-



Text viewManuscript line view