[1] |
|
---|
[2] |
Kázání v postille Petrozelinově (510 stran) jdou pořádkem roku
|
---|
[3] |
církevního od 1. neděle adventní do 25. neděle po sv. Tro-
|
---|
[4] |
jici. Na konci čteme: „Vytištěná v slavném Starém Městě Praž-
|
---|
[5] |
ském u Matěje Pardubského. Léta Páně Tisícího Šestistého Třináctého.“
|
---|
[6] |
Podáme stručný nástin názorů Petrozelinových, jak se jeví
|
---|
[7] |
|
---|
[8] |
Pfemáhání světa jest hlavní zásadou pravých křesťanů.
|
---|
[9] |
„Máme živi býti tak, abychom přemáhali svět.“ (185). Po všechen
|
---|
[10] |
čas života svého „buďme prosti od hříchů, příkladem lidí na těle
|
---|
[11] |
mrtvých!“ V tom jest pravá pobožnost, pravé pokání, nikoli v tom,
|
---|
[12] |
„což se od některých ukládá: do času zdržeti se od jídla, pití, dva-
|
---|
[13] |
krát zříkat Ave Maria neb Pater noster. To jest jen hráti si s Bohem |“
|
---|
[14] |
(324). Mezi křesťany má býti pravá křesťanská láska. Věřící
|
---|
[15] |
mají si vzájemně pomáhati ,raddau, napomínáním, püjéováuím a v ne-
|
---|
[16] |
dostatcích zakládáním. Netoliko zajisté ne křesťanská, ale horší než
|
---|
[17] |
pohanská jsau slova mnohých světských lidí, říkajících:
|
---|
[18] |
Učiním vše pro bližního krom toho tvého:
|
---|
[19] |
Neslíbím, nepůjčím, nedám mu nic svého!
|
---|
[20] |
Takoví jen z Boha a bližních posmíšky mají, a toť nic neprospívá.“ (74).
|
---|
[21] |
Petrozelina napomíná k dobrotivosti (311)ak svornosti, zvláště
|
---|
[22] |
vnáboženství, neboť nesvornost jest príčinou sekt náboženský ch.
|
---|
[23] |
(308). Z těchto horlí nejvíce proti Novokřtěncům, ktefí odpírají
|
---|
[24] |
kitu dítkám tvrdice, że není příkladu (t. v pismë sv.), aby kitóny
|
---|
[25] |
byly (95), kteří na základě slov: „Litera zabíjí, ale duch oživuje“ jsou
|
---|
[26] |
„potupníci umění svobodných“, „plačtiví bratří, ješto za neužitečné
|
---|
[27] |
umění saudí a říkají, že to jen má kázáno býti, což by Duch vnukl:
|
---|
[28] |
pročež učené od povinností církevních odlučují“ (388), kteří též „skrze
|
---|
[29] |
literu míní starý zákon. Protož jestliže co proti nim z něho se při-
|
---|
[30] |
vede, hned křičí, že to k nim nepatří.“ (338; v. též 77 a j.) Mluví
|
---|
[31] |
též proti Enthusiastům, „kteříž služebnost zlehčují a jakýchs
|
---|
[32] |
vytržení a zjevení tajných očekávají.“ (95). O křtu soudí, že při něm
|
---|
[33] |
nemá býti „světlo, křižmo, vyhánění ďáblů z dětí, dýchání, sůl, bláto
|
---|
[34] |
etc., protože to není z podstaty křtu, ani z nařízení Kristova“. (323).
|
---|
[35] |
Učení o očistci jest prý odporno zásluze Kristově, který dosti učinil
|
---|
[36] |
za hříchy všeho světa; proti písmu sv., které ukazuje jen nebe
|
---|
[37] |
a peklo, jest „učení o ocistei pauhé smy&lení mozku lidského . . .* (277).
|
---|
[38] |
Proti obětem pfi mái sy. za živé iza mrtvé: „Ne jedni
|
---|
[39] |
mají oběti při mši za živé i za mrtvé, čímž se zlehčuje obět Kristova
|
---|
[40] |
ta dokonalá a dostatečná“. (49). Proti přísahám: „Nemá také pří-
|
---|