EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
216

[2]
Kázání v postille Petrozelinově (510 stran) jdou pořádkem roku
[3]
církevního od 1. neděle adventní do 25. neděle po sv. Tro-
[4]
jici. Na konci čteme: Vytištěná v slavném Starém Městě Praž-
[5]
ském u Matěje Pardubského. Léta Páně Tisícího Šestistého Třináctého.

[6]
Podáme stručný nástin názorů Petrozelinových, jak se jeví
[7]
v jeho postille:

[8]
Pfemáhání světa jest hlavní zásadou pravých křesťanů.
[9]
Máme živi býti tak, abychom přemáhali svět. (185). Po všechen
[10]
čas života svého buďme prosti od hříchů, příkladem lidí na těle
[11]
mrtvých! V tom jest pravá pobožnost, pravé pokání, nikoli v tom,
[12]
což se od některých ukládá: do času zdržeti se od jídla, pití, dva-
[13]
krát zříkat Ave Maria neb Pater noster. To jest jen hráti si s Bohem |
[14]
(324). Mezi křesťany býti pravá křesťanská láska. Věřící
[15]
mají si vzájemně pomáhati ,raddau, napomínáním, püjéováuím a v ne-
[16]
dostatcích zakládáním. Netoliko zajisté ne křesťanská, ale horší než
[17]
pohanská jsau slova mnohých světských lidí, říkajících:

[18]
Učiním vše pro bližního krom toho tvého:
[19]
Neslíbím, nepůjčím, nedám mu nic svého!

[20]
Takoví jen z Boha a bližních posmíšky mají, a toť nic neprospívá. (74).
[21]
Petrozelina napomíná k dobrotivosti (311)ak svornosti, zvláště
[22]
vnáboženství, neboť nesvornost jest príčinou sekt náboženský ch.
[23]
(308). Z těchto horlí nejvíce proti Novokřtěncům, ktefí odpírají
[24]
kitu dítkám tvrdice, że není příkladu (t. v pismë sv.), aby kitóny
[25]
byly (95), kteří na základě slov: Litera zabíjí, ale duch oživuje jsou
[26]
potupníci umění svobodných, plačtiví bratří, ješto za neužitečné
[27]
umění saudí a říkají, že to jen kázáno býti, což by Duch vnukl:
[28]
pročež učené od povinností církevních odlučují (388), kteří též skrze
[29]
literu míní starý zákon. Protož jestliže co proti nim z něho se při-
[30]
vede, hned křičí, že to k nim nepatří. (338; v. též 77 a j.) Mluví
[31]
též proti Enthusiastům, kteříž služebnost zlehčují a jakýchs
[32]
vytržení a zjevení tajných očekávají. (95). O křtu soudí, že při něm
[33]
nemá býti světlo, křižmo, vyhánění ďáblů z dětí, dýchání, sůl, bláto
[34]
etc., protože to není z podstaty křtu, ani z nařízení Kristova. (323).
[35]
Učení o očistci jest prý odporno zásluze Kristově, který dosti učinil
[36]
za hříchy všeho světa; proti písmu sv., které ukazuje jen nebe
[37]
a peklo, jest učení o ocistei pauhé smy&lení mozku lidského . . .* (277).
[38]
Proti obětem pfi mái sy. za živé iza mrtvé: Ne jedni
[39]
mají oběti při mši za živé i za mrtvé, čímž se zlehčuje obět Kristova
[40]
ta dokonalá a dostatečná. (49). Proti přísahám: Nemá také pří-


Text viewFacsimile