EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

187

člověk nuzný do domův jich prosíc almužny vkročí, místo nasycení toto slyšeti musí: Čert-li sem vnesl, nemohl si vně zuostati? To chudých potěšení! Jaká pak almužna se jim dává, vídati jest, když je zase ven z domüv biéein vyhánéjf a pfed nimi jako před nějakau ohavností dvére zavírajf .. .* (824»).

Jest vübec málo lásky mezi lidmi. Lidé nemilují svych bližních; proto není také lásky mezi jednotlivými národy. Lid jináč nesmejšlí, než že ten jest mu bližní, kdož v ja- zyku podobný, jako Čech Čecha drží za svého bližního, jiné pak národy v nenávisti majíc ohavnými jmény Němce psem, Uhra vší, Poláka sviní jmenují. To jest ve- liká potupa a zlehčení bližního našeho, kterážto hodnau svau pokutu é(asem svym najíti ." (299»—5),

Není nikde upřímnosti, ale vSude jen neupfimnost a pokrytectví. O pokrytectví českém vzniklo tehdá pří- sloví: Čech než by v pátek s máslem jedl, raději by koně ukradl. Přísloví toto Bavorovský takto vykládá: Čechové sau takoví pokrytci: v postě mléčného neužívají, za hřích to sobě pokládají, ale když se krádeže, vraždy, vožralství dopustí, v tom hiíchu nepoznávají.* (6775).

Bavorovsky stěžuje si vůbec mnoho na neblahé poměry české. Příčinu jich vidí mezi jiným ve velikém množství sekt v Čechách, které mají mnoho sporův, tupíce se navzájem. Naši některé nazývají Lutheriany, Zwinkliany; v národu pak Českém jmenovali se Valdenští, Boleslavští Pecínovští, Habrovanští etc. Oni pak naši stranu Papeženci, Rímany, Reholníky etc. A to vše posměšně, jeden druhému k po- tupé..." (10°; рой. 251°). O náboženské snášelivosti Ba- vorovského ke kališníkům svědčí zvláště toto místo: Vás pak, nejmilejší, . . . napomínám, abyste o těch všech, kteříž s námi v svátosti oltářní věří a vyznávají býti pravé tělo Kristovo a pravau krev jeho, toliko samým přijímáním, kteréž na zevnitřních zpuosobách záleží, od nás se dělí, dobře smejšleli, je za pravé křesťané drželi a měli, a jako bratry v Kristu Pánu milovali...* (1009. Tak vyzývá Bavorovský k náboženské snášelivosti k přívržencům strany pod obojí, napomíná však, aby se lid jako škodlivého jedu va- roval jiných zmétencuov a chlebníkuov, ktefí tu (ve svá- tosti oltářní) nic jiného než posvátný chléb a znamení toliko Těla Kristova míti chtí. (100°). I napomind Bavorovsky neustdle

Jubilejních spisů č. XII. 13



Text viewManuscript line view