EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

186

a pánů strany kališnicko-lutherské istrany podjednou. Spravedlnost tato činí Bavorovského, jak Vlček do- kládá (Děj. lit. č., str. 424), zjevem vzácným mezi sou- časnými i pozdějšími stranníky. Mnozí lidé prý hledí ovšem na kněze, zvláště katolické, zlé skutky vyzvédéti, aby z toho proti vyznání samému a víře mohli těžiti a ji za niče- mnou vyhlašovati, ale Bavorovský sám skutečně prý poznal mnoho nepravostí vestavu kněžském vůbec, jichž dopouštějí se zvláště neučení, neřádní a bludní kazatelové. (57", 584), Není ovšem divu, že jest tolik nepravostí v knéZ- stvu, kdyż se dostavu tohoto dostalo mnoho lidí nepovolaných. Mnohý maje statček a živnost řádnau, utratí to skvostně, prohraje, a neb s nevěstkami utratí, potom opustí man- želku, dítky, na kněžství, neb na kláštery myslí, jakoby poslední auto- čiště bylo tak svaté povolání. Opět jiný jsa před tím chudý, nuzný, v bídě, v nauzi vychovaný, dosáhna kněžství, rozbuojni, nabuda sta- tečku, maje jej na kníhy potiebné vynaklddati, nuznym spomdhati, obrátí na paní kuběnu, kterauž raději při sobě vidí než svatü Diblf." (221°). Bavorovský stěžuje sitéž do kněží z Polska, jichž veliký počet katolická strana v 16. stol. přijímala. Jest zcela přirozeno, že k nám přišel asi jen ten, kdo nemohl nebo nesinél doma zůstati. Byli to nejhorší kněží a nejméně vzdělaní. (150). (Winter, Ź. c. L 127, 464.)

Coseevaugelíkütyéóe, Davorovsky vidí v Čechách pouze vnější nátěr lutherského evangelictví, pohnutky jeho stavovsky zájmové, nenáboženské. (Vlček, 422). Mnozí chtějí prý evangelíci raději slauti nežli býti. (117b).

Není pravé zbožnosti. Tato md se jeviti v prostředcích i v účelu svém; proto hřeší také ti, ,kteriz smi lehkomyslné, nevd- ženě skrze jeho (Kristovy) rány, všecky elementy, sakramen'a, got- šenty přísahati aneb docela snad i směle a lehkomyslně svatých ran jeho (Kristových) se dotýkati. (82%).

Páni nepečují o duševní blaho svých poddaných. (2599). Mnozíz nich jsou k chudiné nemilosrduí: Když sami na każdy den stkvostné hodujf, pokrmy rozko$nymi, nápoji la- hodnými do vošklivosti ... naplnění bývají, k tomu když sami pyšným rauchem se odivaji, a coby to byl hlad neb těžká nemoc, neskušují, nerádi těm, kteříž hlad trpí, nemocmi těžkými trápeni by- vají, věří, ale zlehéujfc je sami u sebe, za nehodné, aby před jich obličej přijíti měli, saudí... Jestliže někdy hladem jsa přinucen



Text viewManuscript line view