EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

174

discipliny bratrské proti vzmáhajícímu se lutherství. Veliká část spisů jeho zachovala se rukopisné v Ochranové. Co se týče jeho postill, nevíme sice, kde se nějaká zachovala, ale jisto jest, že jich několik sepsal; neb píše seo něm v IX. foliantu rukopisné sbírky Ochranovské (Ht. [X., fol. 67): Lukáš podle daru sobě od Boha daného summovně krat- šeji i rozšířenějí mnohými spisy učení Boží atak pravdu Páně vysvětlil, i kázáními kratšími i delšími na čtení a epištoly latině i česky, což ode vší jednoty oblíbeno i přijato, toho i dobře a svatě užíváno jest ai ještě se užívá. Tamže na 1. 71. se praví: B. Lukáš zvláštných pomocí nadělal, to jest postilly, t. kázání na ta čtení aepištoly přes celý rok, a to několikerým způsobem i česky i latině. Pak se praví na 1. 88.: ,Usouzeno ijest mezi bratřími 1. 1561), aby postilla ta prostřední B. Lu- káše dobré paměti na čtení a epištoly nedělní maličko po- zpravena. aby se s konfessí novou i budoucí nápravou smyslu jed- noty plného dobře trefovala, vydána byla a vytištěna. Patrno z tolio, že Lukáš složil několik postill. (Viz ČČM 1861: Ant. Gindely, Br. Lukáš a spisové jeho, str. 278—292, o postillách str. 289.)

Německé hnutí reformační bylo tedy u českých bratří zadrženo bratrem Lukášem, ale ne na dlouho. Po smrti Lukášově propuklo znovu. Bratří znenáhla blížili se reformaci a ve většině důležitých článkův opustili své zvláštní vyznání; ale úsilí Lukášovo nebylo neplodné. První doba minula, doba nadšení a obětí, které vedly k odříkání. Jednota, i když za Augusty se stala téměř úplně luther- skou, nicméně bedlivě zachovává své obyčeje, své obřady a život vlastni; spoji se s protestantismem, ale nesplyne s ním. Naproti Lutheranüm ûkolem bratff bylo pfedstavovati směr volnější a vážnější, víru vřelejší a obsažnější. (Denis, K. s. č. 389). Jednota dovedla pronikati duši lidskou do jejích hlubin. To jeví se též v knihách náboženských, které z vyšly. Vnich Jednota nezanedbávážádného účinného prostředku k vychování duší. (Denis, K. s. č. 545).

Ze spisů náboženských, které čeští bratří vydali v 2. polovici století 16., vynikají dvě postilly, Králická a Kapitova.

Velikou zásluhu o vydání postělly Kralické (v. 1515)

brat Ondřej Štefan (1+ 1577), żak a nastupce Jana Blahoslava v úřadě biskupském. Titul její zní: Výklad řečí Božích, kteréž ved ny



Text viewManuscript line view