EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
174

[2]
discipliny bratrské proti vzmáhajícímu se lutherství.
[3]
Veliká část spisů jeho zachovala se rukopisné v Ochranové. Co se
[4]
týče jeho postill, nevíme sice, kde se nějaká zachovala,
[5]
ale jisto jest, že jich několik sepsal; neb píše seo něm
[6]
v IX. foliantu rukopisné sbírky Ochranovské (Ht. [X., fol.
[7]
67): Lukáš podle daru sobě od Boha daného summovně krat-
[8]
šeji i rozšířenějí mnohými spisy učení Boží atak pravdu
[9]
Páně vysvětlil, i kázáními kratšími i delšími na čtení
[10]
a epištoly latině i česky, což ode vší jednoty oblíbeno i přijato,
[11]
toho i dobře a svatě užíváno jest ai ještě se užívá. Tamže na 1. 71.
[12]
se praví: B. Lukáš zvláštných pomocí nadělal, to jest postilly,
[13]
t. kázání na ta čtení aepištoly přes celý rok, a to několikerým
[14]
způsobem i česky i latině. Pak se praví na 1. 88.: ,Usouzeno
[15]
ijest mezi bratřími 1. 1561), aby postilla ta prostřední B. Lu-
[16]
káše dobré paměti na čtení a epištoly nedělní maličko po-
[17]
zpravena. aby se s konfessí novou i budoucí nápravou smyslu jed-
[18]
noty plného dobře trefovala, vydána byla a vytištěna. Patrno z tolio,
[19]
že Lukáš složil několik postill. (Viz ČČM 1861: Ant. Gindely, Br.
[20]
Lukáš a spisové jeho, str. 278—292, o postillách str. 289.)

[21]
Německé hnutí reformační bylo tedy u českých bratří zadrženo
[22]
bratrem Lukášem, ale ne na dlouho. Po smrti Lukášově propuklo
[23]
znovu. Bratří znenáhla blížili se reformaci a ve většině
[24]
důležitých článkův opustili své zvláštní vyznání; ale úsilí Lukášovo
[25]
nebylo neplodné. První doba minula, doba nadšení a obětí, které vedly
[26]
k odříkání. Jednota, i když za Augusty se stala téměř úplně luther-
[27]
skou, nicméně bedlivě zachovává své obyčeje, své obřady a život
[28]
vlastni; spoji se s protestantismem, ale nesplyne s ním.
[29]
Naproti Lutheranüm ûkolem bratff bylo pfedstavovati
[30]
směr volnější a vážnější, víru vřelejší a obsažnější.
[31]
(Denis, K. s. č. 389). Jednota dovedla pronikati duši lidskou do
[32]
jejích hlubin. To jeví se též v knihách náboženských, které
[33]
z vyšly. Vnich Jednota nezanedbávážádného účinného
[34]
prostředku k vychování duší. (Denis, K. s. č. 545).

[35]
Ze spisů náboženských, které čeští bratří vydali
[36]
v 2. polovici století 16., vynikají dvě postilly, Králická
[37]
a Kapitova.

[38]
Velikou zásluhu o vydání postělly Kralické (v. 1515)

[39]
brat Ondřej Štefan (1+ 1577), żak a nastupce Jana Blahoslava v úřadě
[40]
biskupském. Titul její zní: Výklad řečí Božích, kteréž ved ny


Text viewFacsimile