[1] |
|
---|
[2] |
discipliny bratrské proti vzmáhajícímu se lutherství.
|
---|
[3] |
Veliká část spisů jeho zachovala se rukopisné v Ochranové. Co se
|
---|
[4] |
týče jeho postill, nevíme sice, kde se nějaká zachovala,
|
---|
[5] |
ale jisto jest, že jich několik sepsal; neb píše seo něm
|
---|
[6] |
v IX. foliantu rukopisné sbírky Ochranovské (Ht. [X., fol.
|
---|
[7] |
67): „Lukáš podle daru sobě od Boha daného summovně krat-
|
---|
[8] |
šeji i rozšířenějí mnohými spisy učení Boží atak pravdu
|
---|
[9] |
Páně vysvětlil, i kázáními kratšími i delšími na čtení
|
---|
[10] |
a epištoly latině i česky, což ode vší jednoty oblíbeno i přijato,
|
---|
[11] |
toho i dobře a svatě užíváno jest ai ještě se užívá.“ Tamže na 1. 71.
|
---|
[12] |
se praví: „B. Lukáš zvláštných pomocí nadělal, to jest postilly,
|
---|
[13] |
t. kázání na ta čtení aepištoly přes celý rok, a to několikerým
|
---|
[14] |
způsobem i česky i latině.“ Pak se praví na 1. 88.: ,Usouzeno
|
---|
[15] |
ijest mezi bratřími 1. 1561), aby postilla ta prostřední B. Lu-
|
---|
[16] |
káše dobré paměti na čtení a epištoly nedělní maličko po-
|
---|
[17] |
zpravena. aby se s konfessí novou i budoucí nápravou smyslu jed-
|
---|
[18] |
noty plného dobře trefovala, vydána byla a vytištěna.“ Patrno z tolio,
|
---|
[19] |
že Lukáš složil několik postill. (Viz ČČM 1861: Ant. Gindely, Br.
|
---|
[20] |
Lukáš a spisové jeho, str. 278—292, o postillách str. 289.)
|
---|
[21] |
Německé hnutí reformační bylo tedy u českých bratří zadrženo
|
---|
[22] |
bratrem Lukášem, ale ne na dlouho. Po smrti Lukášově propuklo
|
---|
[23] |
znovu. Bratří znenáhla blížili se reformaci a ve většině
|
---|
[24] |
důležitých článkův opustili své zvláštní vyznání; ale úsilí Lukášovo
|
---|
[25] |
nebylo neplodné. První doba minula, doba nadšení a obětí, které vedly
|
---|
[26] |
k odříkání. Jednota, i když za Augusty se stala téměř úplně luther-
|
---|
[27] |
skou, nicméně bedlivě zachovává své obyčeje, své obřady a život
|
---|
[28] |
vlastni; spoji se s protestantismem, ale nesplyne s ním.
|
---|
[29] |
Naproti Lutheranüm ûkolem bratff bylo pfedstavovati
|
---|
[30] |
směr volnější a vážnější, víru vřelejší a obsažnější.
|
---|
[31] |
(Denis, K. s. č. 389). Jednota dovedla pronikati duši lidskou až do
|
---|
[32] |
jejích hlubin. To jeví se též v knihách náboženských, které
|
---|
[33] |
z ní vyšly. Vnich Jednota nezanedbávážádného účinného
|
---|
[34] |
prostředku k vychování duší. (Denis, K. s. č. 545).
|
---|
[35] |
Ze spisů náboženských, které čeští bratří vydali
|
---|
[36] |
v 2. polovici století 16., vynikají dvě postilly, Králická
|
---|
[37] |
|
---|
[38] |
Velikou zásluhu o vydání postělly Kralické (v. 1515) má
|
---|
[39] |
brat Ondřej Štefan (1+ 1577), żak a nastupce Jana Blahoslava v úřadě
|
---|
[40] |
biskupském. Titul její zní: „Výklad řečí Božích, kteréž ved ny
|
---|