Facsimile view
354
IL
Hus, Jakoubek, Chelčický, Rokycana.
Ideje Marsigliovy a Occamovy ozvaly se znovu
zuniversity oxfordské. Tam teprve probudil se zřejmý, revo-
luční odpor proti panující církvi. Vyvolal jej „doctor in theologia
eminentissimus in diebus illis*, Ja» Wiclif (1324—1384), muž života
asketicky přísného, jenZ zavrhuje ütvar církve 14. století
srovnávaje ji s püvodní svatou církví apoštolskou.
Církev dle něho jest souhrn lidí předurčených k spasení;
kdo není předurčen k spasení, není pravý křesťan a bude zatracen,
třebas. byl papežem. Nikdo neví o tomto svém předurčení, a proto
není třeba prostředníků milosti Boží na zemi, protože
tito sani nevědí, k čemu jsou předurčení. Vlastní církev jest
tedy neviditelná, v nebesích, a jediný znak jejích příslušníků
zde na zemi jest vzorný život Hlavou její jest Kristus. Proti
této pravé církvi jest viditelná, zkažená církev. Hlavou její
jest Antikrist. Příčinou zkázy jest kněžstvo samo, starajíc
se o statky světské, nikoliv o statky duchovní. Wiclif uznává
jen svátost křtu, oltářní a manželství, ostatní zavrhuje,
ze svátků pak uznává ony, jež připomínají Spasitele:
vánoce, velikonoce, letnice, ostatní prý jsou výmyslem lidským. Za
hlavní prostředek k nápravě člověka pokládá kázání, modlitbu
Páně aapoštolské symbolum. Obecnou tehdy naukuo trans-
substanciaci zavrhuje jako kacířskou; podle něho chléb
a víno zůstávají chlebem a vínem; v nich Kristus jest přítomen sku-
tečně sice, ne však podstatou svou tělesnou, která dlí v nebesích.
Mniši zdvihli proti Wielifovi pro tuto nauku největší odpor. Wiclif
ostre s nimi polemisuje nazyvaje je svatokupci, odpirci probouzejfciho
se ducha evangelického, zhoubci národa a země, přední řadou vojův