EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

119

ulaje ženu, děvku, pacholka, jako pes zteklý zlým jazykem, nešlechet- nými slovy. Dajž jim pak, kněže, tělo Boží! By menší hřích byl, zdá mi se, by ta velebná svátost byla v bláto uvržena než v ta ústa nešlechetná, zlá... (1799). Plnění přikázání Božího není, a tak hned s tím k tělu Božímu lehce ... (351%). Vymlouvají se slovy: Abych nechal dobrého pro zlé?. K tomu dodává Rokycana : I opět jest to ďábel v lidi uvrhl, a bojím se, že to od některého kněze vyšlo: Nenechávaj dobrého pro zlé!) (1789).

Lid přijímá tedy ve lži, neb toliko se k hodům při- pravují, a jakž jedně hodové minau, tak se i hned k hříchuom zase navrátí a k návyklostem dřevním. (210*).

Lidu télo BoZí ,nevoní" (99*, 1855, a chutná mu tak jako každý jiný oplatek (99%, 350%, štika dobrá a nebo ptáci tlustí chutnější jim než tělo Boží (350), ptijímají jen tak ze zvyku a obyčeje: Tento lid jedno z obyčeje jde k tělu Božímu, že veliká noc prisla, ale jinak by nic nebylo* (99^; pod. 37^, 38^), atd. A snad vy mníte, aby on milý Pán proto zde nechal svého drahého těla a své drahé krve, abyšte teď pohleděli a podívali se, a když bude na hod Těla Božího, teď poctili, véncuov ruozénych sobé na- dělali? Na toť jest nechal řka: Vezměte a jezte etc.... Ale vy ne- učiníte, než jakž ste navykli. Mluv vám, co ktož chce, práv jakoby kamení mluvil, vše za jedno! (355%),

R. vybízí k častému přijímání, zvláště v neděli; dle slov v modlitbě Páně: Chléb náš vezdejší dejž nám dneg! mělo by se vlastně každodenně přijímati, ale poněvadž to mnohým není věc možná, měli by lidé aspoň duchovněžádati, aby byli účastni toho drahého těla a drahé krve (269), ale ani toho není: nie, jedno : Otče náš! vr, vr, vr, a na to nepomyslíme!* (270%, pod. 417°). ,Vérní knéZí, kazatelové*, méli by lid nabádati k častému přijímání, ale mnohdy se tak neděje: .... nalezl-li by také ty posly zlé, hanebné, ješto nedbají volati na tu svatbu, k tomu obědu? Ba, nalezl by některé,

37) R. naráží při tom na sektu Vilémovských V. ČČM 1884 (Goll) str. 50: V konfessi (č. 30) ... Jakož potom i Vilémovští, nejnábož- nější v Čechách, ježto se tím chlubili a tomu učili, že člověk přijímati ve hříších smrtedlných ;... jestliže jinak zle učiniš, proto tohoto dobrého neopouštěj |; protož sou to byli příliš obecno učinili zvláště za kněze Křišťana i za Mikuláše syna jeho; i bláznóm i bldznicim, ant laji a klejí, vždy proto v hrdlo cpali: a také u oltáře s šablemi velikými klekali, a oni jim podávali, tak že někteří z nás ty věci vidouce velmi se zarmucovali a se slzami litovali, že tak se ty věci mají ne- řádně s nevážně.



Text viewManuscript line view