EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
119

[2]
ulaje ženu, děvku, pacholka, jako pes zteklý zlým jazykem, nešlechet-
[3]
nými slovy. Dajž jim pak, kněže, tělo Boží! By menší hřích byl,
[4]
zdá mi se, by ta velebná svátost byla v bláto uvržena než v ta ústa
[5]
nešlechetná, zlá... (1799). Plnění přikázání Božího není, a tak
[6]
hned s tím k tělu Božímu lehce ... (351%). Vymlouvají se slovy:
[7]
Abych nechal dobrého pro zlé?. K tomu dodává Rokycana :
[8]
I opět jest to ďábel v lidi uvrhl, a bojím se, že to od některého
[9]
kněze vyšlo: Nenechávaj dobrého pro zlé!) (1789).

[10]
Lid přijímá tedy ve lži, neb toliko se k hodům při-
[11]
pravují, a jakž jedně hodové minau, tak se i hned k hříchuom zase
[12]
navrátí a k návyklostem dřevním. (210*).

[13]
Lidu télo BoZí ,nevoní" (99*, 1855, a chutná mu tak
[14]
jako každý jiný oplatek (99%, 350%, štika dobrá a nebo ptáci
[15]
tlustí chutnější jim než tělo Boží (350), ptijímají jen tak ze
[16]
zvyku a obyčeje: Tento lid jedno z obyčeje jde k tělu Božímu,
[17]
že veliká noc prisla, ale jinak by nic nebylo* (99^; pod. 37^, 38^), atd.
[18]
A snad vy mníte, aby on milý Pán proto zde nechal svého drahého
[19]
těla a své drahé krve, abyšte teď pohleděli a podívali se, a když
[20]
bude na hod Těla Božího, teď poctili, véncuov ruozénych sobé na-
[21]
dělali? Na toť jest nechal řka: Vezměte a jezte etc.... Ale vy ne-
[22]
učiníte, než jakž ste navykli. Mluv vám, co ktož chce, práv jakoby
[23]
kamení mluvil, vše za jedno! (355%),

[24]
R. vybízí k častému přijímání, zvláště v neděli; dle slov
[25]
v modlitbě Páně: Chléb náš vezdejší dejž nám dneg! mělo by se
[26]
vlastně každodenně přijímati, ale poněvadž to mnohým není
[27]
věc možná, měli by lidé aspoň duchovněžádati, aby byli
[28]
účastni toho drahého těla a drahé krve (269), ale ani
[29]
toho není: nie, jedno : Otče náš! vr, vr, vr, a na to nepomyslíme!*
[30]
(270%, pod. 417°). ,Vérní knéZí, kazatelové*, méli by lid
[31]
nabádati k častému přijímání, ale mnohdy se tak
[32]
neděje: .... nalezl-li by také ty posly zlé, hanebné, ješto
[33]
nedbají volati na tu svatbu, k tomu obědu? Ba, nalezl by některé,

[34]
37) R. naráží při tom na sektu Vilémovských V. ČČM 1884 (Goll)
[35]
str. 50: V konfessi (č. 30) ... Jakož potom i Vilémovští, nejnábož-
[36]
nější v Čechách, ježto se tím chlubili a tomu učili, že člověk přijímati ve
[37]
hříších smrtedlných ;... jestliže jinak zle učiniš, proto tohoto dobrého neopouštěj |; protož
[38]
sou to byli příliš obecno učinili zvláště za kněze Křišťana i za Mikuláše syna
[39]
jeho; i bláznóm i bldznicim, ant laji a klejí, vždy proto v hrdlo cpali: a také
[40]
u oltáře s šablemi velikými klekali, a oni jim podávali, tak že někteří z nás ty
[41]
věci vidouce velmi se zarmucovali a se slzami litovali, že tak se ty věci mají ne-
[42]
řádně s nevážně.


Text viewFacsimile