EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

90

se s obsahem modlitby; mnozí ... vyjdauc z kostela, nuž roz- pustilosti, nuż Yeéi smilné, oplzlé, zatrhavé, nuZ obZerství, lakotu, nuZ tance, nu smíchy, chechty. Ješto právě též se Bohu posmívají těmi věcmi, jako oni židé, ješto klekali před Pánem Ježíšem: ,Zdróv bud, Mistre!', a vstana tfesk ho v líce. Takéžť se nyní děje tomu dra- hému Pánu od tohoto lidu slepého, háknového ... (875) A pro- tože tedy mnozí jsou jinak živi než jak se modlí, dopouštějí se tím ještě lži; na doklad toho R. rozbírá částečně modlitbu Páně:

Mnedle, lže-li tento lid kdy, hádaj!? Zdá mi se, že není jednoho domu, ani dvau, ani desíti, ani sta ve vší Praze, aby v něm více Jhářuov bylo, jako jich bývá v jediném kostele... Říkáte-li vy v ko- stele kdy: Přiď království tvé, jest-li tak, že v vás Buoh kra- luje, čili jest, že v vás kraluje pýcha, lakomství, obžerství, závist, lenost, smilstvo? Říkáte-li: Buď vůle tvá, plníte-li tu vuoli? Jest-li vuole Boží, aby jména Božího na darmo nebrali, nevěrovali, jeden druhého neoklamal, nepřesáhl, čili jinak jest? Nesaudíte-li žádného, ktož vám poručen není? Ba, však lžete jedno! Říkáte-li: Chléb náš vezdajší daj nám dnes, velmi-li žádáte toho těla Božího? On dává, a vy nechcete vzíti: Nech ho tam, Pane Ježíši, měj je sobs! Říkáte-li: Odpust nám naše viny, jako i my odpaustime našim vinníkuom, odpauštíte-li? Ano, slibuj, že neodpauštíte ! Ba slova protivného ne odpustí, by se nepomstil, neodreptal. Však vy jedno Bohem, lží! Vždycky jinak v kostele mluví a vyjda ven jinak učiní. (122»—1923»).

Rokycana vybízíčasto kmodlitběvduchuapravdě; vybízí též k modlitbě hromadné v kostele: Na nešpory chodte! Pakli ale doma vždy se pomodliti čas nešporní, ale vždyť jest lépe do kostela jiti a s jinymi se pomeodliti, nebo mily Buoh spíše bývá náchylen, aby uslyšal, kdež jich více se spolu modlí. (414b).

Hlavní příčina, proč lid Boha svými hříchy uráží, jest tedy láska k věcem světským, pozemským, pro které lid na Boha zapomíná. Zasle- penostjehojdev$ak tak daleko, Ze na mnoze ani v Boha nevéríanebovérívérou nepravou,totiZ váelikymi pové- ramia věrou ve všeliké nejisté divy a zázraky. To budiž naším dalším pramenem úvah.

Lidé na mnoze v Boha nevěří, neboť byť oni věřili, zajisté by jináče živi byli (897), by věřili, zajisté by plnili (slovo Boží) (1442), Tento lid nynější... upadl jest vtakovú slepotu a v nevěru, že hříchu



Text viewManuscript line view