EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

19

hýbati, ano vše přestydlo; osmé, že by se lodí neb bárka na dvé roz- trhla. Pravda-li, když by se to vše přihodilo, že by byl u velikém nebezpečenství a šťastný by byl, kdož by vyplaul, élovéce, pravda-li? Ba díš: Jistě $tastny!* Véeely ty vécia ta nebezpecenstvi shledáme v tomto hanebném, zlém, bauřavém světě, v tomto moři, ješto jest přešťastný člověk, aby mol] těchto nynějších posledních časův k sko- nání světa vyplúti a spasen byti. (3412 b),

Lid jest lákán věcmi světskými, a dle toho také jedná: Takéžť . . . jest právě do tohoto lidu, že jsau náramně přivázání k světu, péčí a milováním ustrnulí, Boha zapomínají. A nemohau oni rozumem postihnüti spasitedlných věcí, tak sau oslepeni, a pravá hovada, což se božských věcí dotkne. Než coz vykupciti, utrziti, vy- lhati, vytantovati, tut sau maudif. A proč? Neb jsau ustrnuli milo- váním světských, tělesných věcí, že jim božské věci a duchovní nic nevonějí, aniž jich oni sobě umějí vážiti. Zajisté, by tento lid uměl sobé vážiti onu radost nebeskú, véénd, že by nikoli nežádali této ra- dosti světské, ale všemi by obyčeji se varovali této radosti minulé, krátké (87a- b).

Věci božské jsou tedy lidu něčímvedlejším: ...po hříchu tak sme zablúdili v rozkošech tohoto světa, že k věčnému pří bytku nikoli uhoditi neumíme. (220%), U, toť jest, veď, do tohoto lidu, že, což se tkne světa, nahmatati, dobýti, tuť jsau maudří, ale coť se boha tkne, ba prý: Myť tomu nerozumíme! Ale musíť poslauchati, kdož chce uzdraven býti, neb z poslauchání bývá poznání dobrého. Ale ješto nedbají poslauchati spasitedlných věcí, a pak chtí se hlau- postí, nevěděním vymluviti: jinéť vás potká, shledátel (3559). Neníť taužebnosti srdečné po nebeských věcech. Byt byla, jinakt by se lidé měli při zemských věcech. Méněť by bylo 'toho těkání, fresování, lopotování... (400%). S rozhorlením praví R. o lidech, že jsou pravá hovada k Božským věcem (87°, 319% a často tak), že pro tělesné hříchy budou schnouti jsouce vlažní a studeni k božským věcem (11), že se mají k božským věcem vlažně, váhavě, lenivě (320%). že jsou to lidé tělesní, hovadní, ješto ustrnuli v milování světa . . . Jedné po lakomství stojí o to bidnó zbożi...* (37%).

Tedy lakomství jest jednou z příčin mravní zkázy; Všichni od najvčtšieho do najmenšieho stojí po lakomství^. (400*). Vedle la- komství rodí se pak z milování světa jiné hříchy, jako pýcha, obžerství, opilství, freje, tance a různé rozpustilosti, zvláště při

Jubilejnich spisů č. XII. 6



Text viewManuscript line view