EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

36

bóh prépustil pro náš užitek, abychom ne ihned za svatého měli, kterfZ bude drZéti biskupstvie neb papežstvie. (30).

Na str. 132. Hus uvádí začátky svých tří písní du- chovnich3), jež se zpívaly v Betlémě: Ďábel nastrojil mistry, kněží a zákonníky, aby brojili proti těm, kteří následují Krista, aby klnuli jménem Ježíše všechny ty, kteřížehodie na - zanie do Betléma, a všecky ty, kteříž zpievají:

Vstal jest bóh z mrtvých svú mocí, a opět, ktož zpievají:

Jezu Kriste, štědrý kněže, s otcem, duchem jeden bože;

a opět, ktož zpievají:

Navštév nás, Kriste žádúci,

pane světa všemohúci |

daj nám v srdci poznati,

bez hrózy sebe čakati. (132.)

Husova postilla jest obrazem Husovjch názorů theologických. Mnohé z těchto Hus přejal sice od Wiclifa, přece však postille jeho nemůžeme upříti znaku püvodnosti. Hus Wiclifa neplaguje, nebot s nfm v leckteré věci nesouhlasí, na . v otázce transsubstanciace, křtu a j. Wiclif byl dogmatik, Hus spíše moralista. (Winter, Život círk. I. str. 7.) Dr. A. Lenz srovnává učení Husovo s Wiclifovým (Čas. kat. duch. 1871) a praví, že Hus čerpal z Wiclifa sice mnoho, zejména v oboru dog- matickém a mravoučném, ale že nebyl jeho pouhým nohsledou. Do- kazuje to srovnántm. Na pf. Wielif tvrdil, že křest není k spáse ne- vyhnutelně potřebný, ale Hus mluví o nevyhnutelné potřebě křtu (Postilla, 233). (O původnosti ve spisech Husových viz Sborník hist. IV. 1886, rozprava K. Nováka str. 306. a sl) Lenz srovnává též učení Husovo s naukami reformatorů 16. věku. (Č. kat. duch. 1870) a uvádí některé příklady z Postilly: V základním učení víry protestantské o ospravedlnění Hus liší se podstatně od reformatorů, ale, byť ne s Lutherem, aspoň s Kalvínem vtom se shoduje, že předzvě- děným prý se nedostává synovství božího (dle naděje, i v této věci se od Kalvína tím liší, že jinak nevylučuje od údělu milosti posvěcující

8) V. téz Erb. III. 346.



Text viewManuscript line view