EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

26

kevních otců Hus nejčastěji cituje sv. Augustina (5—6 a j.), Ře- hoře (dovolává se zejména jeho homilií) (1, 64—65, 14! a j.), Ambrože (33, 143 a j.), (dovolává se zvláště jeho spisu o panenství, de virginitate), Jeronyma, Origena, Cypriana, Jana Zlatoüstého (,,Zlatá ústa, 277, 285 a j.), Bedy (34), Boétia, Hugona, Bernarda (81 a j.) (dovolává se ho zvláště, když horlí proti neřestem ve stavu kněžském), atd. (Viz Evang. Cfrkevnfk, 1890. Hus uznává autoritu cfr- kevních otců, čímž liší se od Wiclifa, jenž uznává pouze autoritu bible. Ze starověkých filosofů cituje nej- více Aristotela (36, 198, 364, atd.) a Senecu (280 a j.).

Hus dovolává se též často svých vlastních spisů, na . spisů Jatinských i českých, v nichž psal o chytrosti Anti- kristově (11), knížek o církvi svaté (39, 63, 175), knih o při- kázáních božích (89), traktatu O svatokupectví (313), O mo- dlitbé (315) atd.

Často nalézáme v postille výklady mystické po zpúsobu tehdejší doby: bouře na moři: moře tento bíduy svét, lod pevná naděje, že búře i moře přeploveme, búře jsú náramné poku- šenie atd. (50), (425 atd.) a j.

Pro větší účinek Hus užívá často různých vhod- ných příkladů, sentencí, přísloví, přirovnání,rčení, atd.

Vhodné přklady, na .: Ktož chce znáti na sobě, komu najviece slúží, ten obrať rozum svój а važ, kam pilnost najviece obrátila, a ihned pozná, komu najviece slúží. U příkladě: má-li Petr dva pány, a jest žádostivě pilnějí služby Janovy, než Přibíkovy, tehdy Janovi viece slúží Petr než Přibíkovi. A též má-li Petr dvě milé: Kateřinu a Markletu, a jest pilnějí žádostivě Kateřiny než Marklety, tehdy viece miluje Kateřinu než Markletu ... (346 847.) Podává též za příklad legendový příběh císaře Heraklia, a ap- plikuje jej na dobu současnou. (127.)

Sentence: Ne jedna ctnost lépe odievá člověka než které rúcho tčlestné (5). Zavržený kniežek v světě přčdejde papeže a bi- skupy v odplatě, a sedláček ciesaře a krále. (70.) Та smrt rovně dělí: ani Sarlatu, ani šeři, všem rovně odměří! Ta pána s sluhů, а královü berlu i papežovů v hrobě položí s motykú. Nechť v kost- nici rozeznají, které papežovy, královy a sedlákovy jsú kosti! (244.) Jakož ryba rybu kazi a jie, tak člověk člověka hubf. (279.) A jistě v tom takměř vešken svět blúdí, že viece váží svět člověka bohatého oděného, než pokorného chudého (385), a j.

Přísloví, na .: Jakýž pán, takýž i sluha (249). Čert čertu oka nevykline.** (173).



Text viewManuscript line view