EN | ES |

Facsimile view

299


< Page >

130 | O kšaftích a poslední vůlí.

a nejinák zachováno bylo, a vůle jeho poslední k změnění aby nepricházela, než v své celosti zústala.

Kšaft jest pronešení poslední vůle člověka o tom, coby chtěl, aby po jeho smrti držáno a zachováno bylo.

II. A kšaft slove jako vysvědčení a pronešení mysli a aumyslu našeho.

III. Kdožbykoli kšaft dělati chtěl, při rozumu zdravém a při paměti dobré býti. Neb blázni a lidé pošetilí, ani ti, ježtoby pamét potratili, kéaftäv ciniti nemohau.

Kšaft kdo chce činiti, zdravý rozum a pamět dobrau míti,

IV. Však na škodu to kšaftu není, by největší kšaftující nemocí ztížen byl, když jedné rozum a pamět se při něm shledá toho času, když kšaftuje; nebo při kšaftích šetří se roz- | umu a paměti, ne nedostatku těla, ne nezdraví, ne sešlosti věku, aneb nemoci kšaftujícího.

V. A protož, kdožbykoli z těch, jimž práva kšaftův činiti | nezbraňují, o statku svém svobodném kšaft a pořízení činiti chtěl, a povinen bude tento pořádek a tyto solennitates, to jest, slavnosti při tom zachovati.

D. XLIIT.

I. Předkem, poněvadž kšaft nic jiného není, než lidského aumyslu a vůle spravedlivé a poslední pronešení o tom, cožby kdo chtěl, aby po jeho smrti držáno a zachováno bylo: protož umí-li, aneb může-li pro nedostatek zdraví svého sám psáti, tehdy vůli svau poslední bude moci, vedle své libosti, sám sobě sepsati. |

Kdo umí a pro nedostatek zdraví může, chce-li sobě sám vedle své libosti kšaft sepsati, to bud.

II. Pakliby nechtěl, aneb nemohl sám toho vykonati: tehdy ten a takový kšaft svůj může dáti na čemžkoli a komuž koli sobě sepsati, pečetí aneb sekrétem svým, aneb někoho Jiného, kohožby se v tom dožádal, jej zapečetiti, aneb tak ne- zapečetěného zanechati; kdyžby toliko před svědky kšaftovními, to jest, před lidmi dobrými, k němu na kšaft k žádosti jeho vyslanými, aneb od něho dožádanými, sám austně k vůli takové své poslední se přiznal; proto, že na vysvědčení svědkův



Text viewManuscript line view