364 O nářku cti.
O. XXIV.
I. Při nářku aneb při hanění kdožby o saukupovi ozna-
moval, povinen bude, saukupa takového před právem, však byl-li
by takový saukup tu při tom právě usedlý, postaviti; a přijme-li
na sebe ten saukup takový nárek aneb hanění, má to na původa
vésti a pravé činiti. A obžalovaný tím saukupa postavením té
žaloby prázden bude.
Při nářku neb hanění kdo o saukupa oznamuje, byl-li by usedlý, *)
má ho před právem postaviti; a on přijme-li to na sebe, naříkající žaloby
prázen bude.
II. Pakliby saukup ten byl na jiném právě, aneb žeby
z panského aneb rytířského stavu byl: bude moci ten nařčený
aneb zhaněný k němu ceduli řezanau poslati, a takovau cedulí
skrz dva aneb tři lidi dobře zachovalá na něm se toho dotázati,
vyslově jemu všeckoto v též ceduli dostatečně, zná-li se k takové
své řeči aneb zná-li se k tomu, že jest to o něm mluvil aneb
psal čili nic. Tehdy ten, k komužby tak poselství učiněno a na
něm dotázáno bylo, má a povinen bude, ve dvau nedělích pořád
zběhlých od tak vykonaného poselství, skrz ceduli řezanau po
svých poslich odpovéd dati, Ze jest tu řeč mluvil aneb nemluvil,
psal aneb nepsal. A jestli Zeby se k tomu seznal, bude moci jej
z nářku cti aneb z hánlivých slov na jeho právé viniti.
Pakliby saukup byl na jiném právě aneb osoba stavu panského, rytíř-
ského: nařčený cedulí řezanau na něm se dotáže, zná-li se k tomu, co
o něm mluvil aneb psal, čili nic. On bude povinen odpověd dáti ve dvau
nedělích, a přizná-li se, bude se moci viniti na svém právě.
IU. Pakliby tomu odpíral: tehdy ten, kterýž se saukupem
vymlauval, povinen bude, to na toho saukupa, že jest to mluvil,
provesti, A provede-li, prázden pokuty nářku aneb hanění bude;
a ten, kohož se tu poctivosti dotklo, bude moci k takovému
saukupu pořádem práva přikročiti a na pokutu nastaupiti, Pakliby
ten, kterýž na saukupa pravil, toho neprovedl: sám takový nářek
aneb hanění vyvozuj a z toho práv buď.
Pakliby odepřel, tehdy ten, který se saukupem vymlauval, povinen
bude to nai vésti. Provede-li, prazen naiku bude. A ten, komuZ se pocti-
vosti dotýkati bude, k saukupu pořádem práva přikročí. Pakliby ten, kdo
na saukupa pravil, toho neprovedl : sám takový nářek vyvozuj.
*) Summa v obojím vydání má: meusedlj, což ovšem odporuje hlavnímů
textu,