EN | ES |

Facsimile view

299


< Page >

364 O nářku cti.

O. XXIV.

I. Při nářku aneb při hanění kdožby o saukupovi ozna- moval, povinen bude, saukupa takového před právem, však byl-li by takový saukup tu při tom právě usedlý, postaviti; a přijme-li na sebe ten saukup takový nárek aneb hanění, to na původa vésti a pravé činiti. A obžalovaný tím saukupa postavením žaloby prázden bude.

Při nářku neb hanění kdo o saukupa oznamuje, byl-li by usedlý, *) ho před právem postaviti; a on přijme-li to na sebe, naříkající žaloby prázen bude.

II. Pakliby saukup ten byl na jiném právě, aneb žeby z panského aneb rytířského stavu byl: bude moci ten nařčený aneb zhaněný k němu ceduli řezanau poslati, a takovau cedulí skrz dva aneb tři lidi dobře zachovalá na něm se toho dotázati, vyslově jemu všeckoto v též ceduli dostatečně, zná-li se k takové své řeči aneb zná-li se k tomu, že jest to o něm mluvil aneb psal čili nic. Tehdy ten, k komužby tak poselství učiněno a na něm dotázáno bylo, a povinen bude, ve dvau nedělích pořád zběhlých od tak vykonaného poselství, skrz ceduli řezanau po svých poslich odpovéd dati, Ze jest tu řeč mluvil aneb nemluvil, psal aneb nepsal. A jestli Zeby se k tomu seznal, bude moci jej z nářku cti aneb z hánlivých slov na jeho právé viniti.

Pakliby saukup byl na jiném právě aneb osoba stavu panského, rytíř- ského: nařčený cedulí řezanau na něm se dotáže, zná-li se k tomu, co o něm mluvil aneb psal, čili nic. On bude povinen odpověd dáti ve dvau nedělích, a přizná-li se, bude se moci viniti na svém právě.

IU. Pakliby tomu odpíral: tehdy ten, kterýž se saukupem vymlauval, povinen bude, to na toho saukupa, že jest to mluvil, provesti, A provede-li, prázden pokuty nářku aneb hanění bude; a ten, kohož se tu poctivosti dotklo, bude moci k takovému saukupu pořádem práva přikročiti a na pokutu nastaupiti, Pakliby ten, kterýž na saukupa pravil, toho neprovedl: sám takový nářek aneb hanění vyvozuj a z toho práv buď.

Pakliby odepřel, tehdy ten, který se saukupem vymlauval, povinen bude to nai vésti. Provede-li, prazen naiku bude. A ten, komuZ se pocti- vosti dotýkati bude, k saukupu pořádem práva přikročí. Pakliby ten, kdo na saukupa pravil, toho neprovedl : sám takový nářek vyvozuj.

*) Summa v obojím vydání : meusedlj, což ovšem odporuje hlavnímů textu,



Text viewManuscript line view