O, VIII- XTY. 339
spravedlivě náleželo, mohli dluhův a svých spravedlivostí pro-
středkem takového opatření požiti; a ten při takovém statku
toho opatrování některé věci by sobě bral a nenáležitě se jich
spůsobem krádeže dotýkal: na kohožby koli to shledáno bylo, má
jako jiný zloděj bez milosti oběšen býti. A ty věci tak pokra-
dené těm vydány buďte, kdož k nim právo a spravedlivost mají.
Kdoby, maje sobě poručení od auřadu, aby statek a některé věci po
člověku z světa sešlém aneb od práva ušlém opatřil tak, komu by co spra-
vedlivě náleželo, aby toho mohl požiti; a on by ten statek sobě a bral
spůsobem krádeže se ho dotýkal: takový má oběšen býti. A ty věci po-
kradené mají těm býti vydány, kdož k nim spravedlnost mají.
O. XII.
Saerslegium, svatokródeż aneb posvátnych vécí pokradeni.
KdoZby co toho, což k pobožným a svatým místům aneb na
skutky milosrdné oddáno jest, pobral a pokradl. Pokuta oběšení.
Svatokrádce pokuta oběšení.
O. XII.
Seditio, pozdvižení aneb zbauření lidu, kteréž se působí,
kdyžby někdo lidu obecného proti vrchnosti aneb auřadu po-
zdvihoval. Pokuty rozličné na takové buřiče se vzkládají vedle
spravedlivého uvážení a skutku předsevzatého aneb provedeného.
Pozdvižení anebo zbauření lidu proti vrchnosti pokuta jest podle
uvážení skutku před se vzatého neb provedeného od buřiče,
O. XIV. EM
Incendium, Zháfství aneb pálení, když někdo ze zlosti, a
z návodu, chtěním a z aumysla oheň klade. A ten žhář pokutau
upálení se tresce. Že pak škody veliké od žhářův a jiných
zlých lidí vůbec často se dějí, protož o tom šířeji položeno bude.
Žhář pokutau upálení se trestce.
22%