EN | ES |

Facsimile view

299


< Page >

O, VIII- XTY. 339

spravedlivě náleželo, mohli dluhův a svých spravedlivostí pro- středkem takového opatření požiti; a ten při takovém statku toho opatrování některé věci by sobě bral a nenáležitě se jich spůsobem krádeže dotýkal: na kohožby koli to shledáno bylo, jako jiný zloděj bez milosti oběšen býti. A ty věci tak pokra- dené těm vydány buďte, kdož k nim právo a spravedlivost mají.

Kdoby, maje sobě poručení od auřadu, aby statek a některé věci po člověku z světa sešlém aneb od práva ušlém opatřil tak, komu by co spra- vedlivě náleželo, aby toho mohl požiti; a on by ten statek sobě a bral spůsobem krádeže se ho dotýkal: takový oběšen býti. A ty věci po- kradené mají těm býti vydány, kdož k nim spravedlnost mají.

O. XII.

Saerslegium, svatokródeż aneb posvátnych vécí pokradeni. KdoZby co toho, což k pobožným a svatým místům aneb na skutky milosrdné oddáno jest, pobral a pokradl. Pokuta oběšení.

Svatokrádce pokuta oběšení.

O. XII.

Seditio, pozdvižení aneb zbauření lidu, kteréž se působí, kdyžby někdo lidu obecného proti vrchnosti aneb auřadu po- zdvihoval. Pokuty rozličné na takové buřiče se vzkládají vedle spravedlivého uvážení a skutku předsevzatého aneb provedeného.

Pozdvižení anebo zbauření lidu proti vrchnosti pokuta jest podle uvážení skutku před se vzatého neb provedeného od buřiče,

O. XIV. EM

Incendium, Zháfství aneb pálení, když někdo ze zlosti, a z návodu, chtěním a z aumysla oheň klade. A ten žhář pokutau upálení se tresce. Že pak škody veliké od žhářův a jiných zlých lidí vůbec často se dějí, protož o tom šířeji položeno bude.

Žhář pokutau upálení se trestce.

22%



Text viewManuscript line view