EN | ES |

Facsimile view

1104


< Page >

266 D. XXII. Řády selské a instrukce hospodářské:

$ 3. Pakli by se komu řetedlně od rychtářův a konšelův ubližovalo, tomu se taky žádnému k vrchnímu vašimu [sic] cesta nezavírá; a bude-li to seznáno, 2e rychtár s konšeli komu co ubližovali, ti dostatečně trestání budou.

$ 4. Jestli ale to uznáno bude, že by někdo s takovou žalobou bez potřeby svévolně a nenáležitě k vrchnímu se utekl, ten bude o to citedlně trestán, aby ním jiní se káli.

8 5. Žádný o žádné přímluvy k zádnému se neutíkejte, ale kazdy o svou spravedlnost nejinam, než k vrchnímu a k představeným ouřadům se utíkati , a tu od něho i od nich jeden každý ve všem spravedlivým [o]patren bude, beze všech darüv a pfimluv. Pakli by kdo pres to jinde a u koho koliv jakých přímluv hle- dal, ten Zádny nic jiného sobé nespüsobí, nez trestání.

8 6. Zádny o žádnou potřebu svou v neděli ani ve dni sváteční na zámek nechoďte, neb vyslyšáni na ten den nebudete; leč by kdo obeslán byl, anebo že by potřeba některá pilná kvapná a nenadálá byla, ježto by průtahu míti nemohla, a se přitrefila, jinak nic. Než v pátek a v sobotu se den k slyšení a potřeb vašich vy- konávání odkládá; a tak na jiné dní do zámku se netoulejte.

$ 7. Vy všichni z obce, když by se do hromady volalo, abyste se (nechajíc všeho na straně) scházeli; neb žádný neví, kdy jaká potřeba toho nastane, zemská, vrchnostenská, aneb obecní. Sejdouce se, co jest potřebnýho jednejte a rovnejte, za- nechajíc uzírání, vády a handrunkův, jak při mnozích [!] z vás obyčej jest: toho aby pod skutečným trestáním nebývalo.

S 8. Však shromáždění a hromady aby lidem dělány nebyly bez obzvláštní potřeby; než jestli by shromáždění a hromada byla opovězena |z] jaké koliv potřeby, tehdy [k] kterému času rychtář oznámil, na tu chvíli aby se dali najíti ; a kdož by pak nepřišel po opovědi k uloženýmu času, trestán býti.

$ 9. Žádnej jeden na druhýho aby mocí nešáhl, než rychtáři aby žaloval a právem živ byl. Pakli by kdo na koho mocí anebo svévolně sáhl jakým koliv spůsobem, ten bude trestán jak na statku tak tělesně. Neko proto jest rychtář, konšelé a právo, aby každý, nechť je on kdo chce, své spravedlnosti užíti mohl.

Článek 4. O ohni. $ 1. Pokudž, však Bože opatruj, by se oheň jak koli zjevil, o tom přikázáno rychtáři i všem v jeho obci, aby se ihned pri tom ohni najiti dali, strikackama s vodou, s háky, s řebříky, s konwy a sekerami následovně snažně hasili a bránili. 8 2. Kdož by s kteréhokoliv gruntu, statku neb chalupy nepribéh, o tom přikázáno, aby s pomocí konšelův také takového ihned bez průtahu na zámek před vrchního neb ouředlníci [!] postavili.



Text viewManuscript line view