266 D. XXII. Řády selské a instrukce hospodářské:
$ 3. Pakli by se komu řetedlně od rychtářův a konšelův ubližovalo, tomu se
taky žádnému k vrchnímu vašimu [sic] cesta nezavírá; a bude-li to seznáno, 2e rychtár
s konšeli komu co ubližovali, ti dostatečně trestání budou.
$ 4. Jestli ale to uznáno bude, že by někdo s takovou žalobou bez potřeby
svévolně a nenáležitě k vrchnímu se utekl, ten bude o to citedlně trestán, aby ním
jiní se káli.
8 5. Žádný o žádné přímluvy k zádnému se neutíkejte, ale kazdy o svou
spravedlnost nejinam, než k vrchnímu a k představeným ouřadům se utíkati má, a tu
od něho i od nich jeden každý ve všem spravedlivým [o]patren bude, beze všech
darüv a pfimluv. Pakli by kdo pres to jinde a u koho koliv jakých přímluv hle-
dal, ten Zádny nic jiného sobé nespüsobí, nez trestání.
8 6. Zádny o žádnou potřebu svou v neděli ani ve dni sváteční na zámek
nechoďte, neb vyslyšáni na ten den nebudete; leč by kdo obeslán byl, anebo že by
potřeba některá pilná kvapná a nenadálá byla, ježto by průtahu míti nemohla, a se
přitrefila, jinak nic. Než v pátek a v sobotu se den k slyšení a potřeb vašich vy-
konávání odkládá; a tak na jiné dní do zámku se netoulejte.
$ 7. Vy všichni z obce, když by se do hromady volalo, abyste se (nechajíc
všeho na straně) scházeli; neb žádný neví, kdy jaká potřeba toho nastane, zemská,
vrchnostenská, aneb obecní. Sejdouce se, co jest potřebnýho jednejte a rovnejte, za-
nechajíc uzírání, vády a handrunkův, jak při mnozích [!] z vás obyčej jest: toho
aby pod skutečným trestáním nebývalo.
S 8. Však shromáždění a hromady aby lidem dělány nebyly bez obzvláštní
potřeby; než jestli by shromáždění a hromada byla opovězena |z] jaké koliv potřeby,
tehdy [k] kterému času rychtář oznámil, na tu chvíli aby se dali najíti ; a kdož by
pak nepřišel po opovědi k uloženýmu času, má trestán býti.
$ 9. Žádnej jeden na druhýho aby mocí nešáhl, než rychtáři aby žaloval
a právem živ byl. Pakli by kdo na koho mocí anebo svévolně sáhl jakým koliv
spůsobem, ten bude trestán jak na statku tak tělesně. Neko proto jest rychtář,
konšelé a právo, aby každý, nechť je on kdo chce, své spravedlnosti užíti mohl.
Článek 4. O ohni.
$ 1. Pokudž, však Bože opatruj, by se oheň jak koli zjevil, o tom přikázáno
rychtáři i všem v jeho obci, aby se ihned pri tom ohni najiti dali, strikackama
s vodou, s háky, s řebříky, s konwy a sekerami následovně snažně hasili a bránili.
8 2. Kdož by s kteréhokoliv gruntu, statku neb chalupy nepribéh, o tom
přikázáno, aby s pomocí konšelův také takového ihned bez průtahu na zámek před
vrchního neb ouředlníci [!] postavili.