EN | ES |

Facsimile Lines

1104


< Page >

[1]
266 D. XXII. Řády selské a instrukce hospodářské:

[2]
$ 3. Pakli by se komu řetedlně od rychtářův a konšelův ubližovalo, tomu se
[3]
taky žádnému k vrchnímu vašimu [sic] cesta nezavírá; a bude-li to seznáno, 2e rychtár
[4]
s konšeli komu co ubližovali, ti dostatečně trestání budou.

[5]
$ 4. Jestli ale to uznáno bude, že by někdo s takovou žalobou bez potřeby
[6]
svévolně a nenáležitě k vrchnímu se utekl, ten bude o to citedlně trestán, aby ním
[7]
jiní se káli.

[8]
8 5. Žádný o žádné přímluvy k zádnému se neutíkejte, ale kazdy o svou
[9]
spravedlnost nejinam, než k vrchnímu a k představeným ouřadům se utíkati , a tu
[10]
od něho i od nich jeden každý ve všem spravedlivým [o]patren bude, beze všech
[11]
darüv a pfimluv. Pakli by kdo pres to jinde a u koho koliv jakých přímluv hle-
[12]
dal, ten Zádny nic jiného sobé nespüsobí, nez trestání.

[13]
8 6. Zádny o žádnou potřebu svou v neděli ani ve dni sváteční na zámek
[14]
nechoďte, neb vyslyšáni na ten den nebudete; leč by kdo obeslán byl, anebo že by
[15]
potřeba některá pilná kvapná a nenadálá byla, ježto by průtahu míti nemohla, a se
[16]
přitrefila, jinak nic. Než v pátek a v sobotu se den k slyšení a potřeb vašich vy-
[17]
konávání odkládá; a tak na jiné dní do zámku se netoulejte.

[18]
$ 7. Vy všichni z obce, když by se do hromady volalo, abyste se (nechajíc
[19]
všeho na straně) scházeli; neb žádný neví, kdy jaká potřeba toho nastane, zemská,
[20]
vrchnostenská, aneb obecní. Sejdouce se, co jest potřebnýho jednejte a rovnejte, za-
[21]
nechajíc uzírání, vády a handrunkův, jak při mnozích [!] z vás obyčej jest: toho
[22]
aby pod skutečným trestáním nebývalo.

[23]
S 8. Však shromáždění a hromady aby lidem dělány nebyly bez obzvláštní
[24]
potřeby; než jestli by shromáždění a hromada byla opovězena |z] jaké koliv potřeby,
[25]
tehdy [k] kterému času rychtář oznámil, na tu chvíli aby se dali najíti ; a kdož by
[26]
pak nepřišel po opovědi k uloženýmu času, trestán býti.

[27]
$ 9. Žádnej jeden na druhýho aby mocí nešáhl, než rychtáři aby žaloval
[28]
a právem živ byl. Pakli by kdo na koho mocí anebo svévolně sáhl jakým koliv
[29]
spůsobem, ten bude trestán jak na statku tak tělesně. Neko proto jest rychtář,
[30]
konšelé a právo, aby každý, nechť je on kdo chce, své spravedlnosti užíti mohl.

[31]
Článek 4. O ohni.
[32]
$ 1. Pokudž, však Bože opatruj, by se oheň jak koli zjevil, o tom přikázáno
[33]
rychtáři i všem v jeho obci, aby se ihned pri tom ohni najiti dali, strikackama
[34]
s vodou, s háky, s řebříky, s konwy a sekerami následovně snažně hasili a bránili.
[35]
8 2. Kdož by s kteréhokoliv gruntu, statku neb chalupy nepribéh, o tom
[36]
přikázáno, aby s pomocí konšelův také takového ihned bez průtahu na zámek před
[37]
vrchního neb ouředlníci [!] postavili.


Text viewFacsimile