EN | ES |

Facsimile view

1094


< Page >

z roku 1467. 551

Českého království, neslitovali se na[d] prací a zastavením panským, kteřížto netoliko svá zboží, ale syny, přátely, rody i svá vlastní těla nelitují nasaditi pro zachování víry křesťanské a kacířstva shlazení. Ještě někteří pravili jsou, že jsou bez jich rady začali, aby bez jich také dokonali. Zdá se nám, otcové, že ten svévolně nic nedělá, kdo k rozkázání otce svatého co dělá, kohož pastýř víry proti vlku vzbudí; každý ten nepřítel jest víry, kdo se proti vlku pro víru nezasadí. Myslili jsou knížata, zda by se v to mohli vložiti a smlouvu učiniti mezi pány a Jiříkem. Kteraké toto, - stojní otcové, těch knížat myšlení o křesťanské víře: on utiskuje, on hubí věrné, kacíře dědí, a oni chtí, aby smlouva byla. I jaká by byla, leč aby on kacířstva zůstal a oni jemu poddání byli. A bude ohavnost neslýchaná, u samých tyranů obyčejná, aby lidé křesťané jednomu ukrutníku a kacíři poddáni byli, aby člověku vší cti zba- venému a každého křesťánka hubenějšímu lidé urození pokořili se. Než by to takoví páni učinili; snáze by dopustili na se a na svá panství na popel zkažení, jako očitě vidíme.

Toto-li jest ta horlivost knížecí k domu božímu, aby země naše, jenž vždycky měla pána a krále křesťanského v rozličných rozmíškách kacířských, teprv nyní na konci zlého měla se spravovati kacířem ssazeným a všeho düstojenstvi zbaveným ? A pak knížata, jenž by měli raditi;, aby žádná s ním smlouva nebyla, ti by chtěli a radí nyní, aby se smluvili. Pakli se knížata chtí vložiti v to, aby on byl křesťanem, to by nebylo z cesty, aby se k svaté církvi obrátil. Ale ještě a by pak křesťanem byl, čehož jest těžko věřiti, poněvadž jest všeho důstojenství zbaven skrze otce sva- tého, aniž jest více pánem země, ale násilný držitel, nemůže býti žádné smlouvy s ním jako s pánem, ale jako s jednou osobou nezpůsobnou k žádnému důstojenství ještě i po svém obrácení. Ale poněvadž tato cesta jíti nemůž', aniž páni k svolí, a my rozumíme, že knížata jsou k naší žádosti neochotni, někteří snad se domnívají, že malá jest žádost panská, aneb že jsou oni vysokého rodu, málo sobě pánů váží, ale my obého malého i velikého vážíme; nebo prosili jsou pomoci ne bezpotřebné neb stranní aneb proti některému vysoce urozenému a proti nim spravedlivě bojují- cimu, ale žádali jsou knížecí pomoci pro svatou víru, poslušenství a zkažení kacířství. Nežádali jsou jako těch, do nichž jim nic není, ale jako knížat křesťanských, jimžto víra býti nade všecko milejší, jimžto pán Bůh proto křesťanství a panství svěřil, aby byli pomocníci stolici papežské, a kohož ona u víře odsoudí, toho oni mečem trestali. Nejsou prošeni na pomoc pastýři stáda, ale nejvyššímu pastýři duší; ani proti muži osvícenému a obecného dobrého milovníku, ale proti člověku kacíři a cti odsouzenému, víry a poslušenství utiskateli, kterýž hubí zemi a činí, což naň nesluší. Nepřítele jest ta povaha, aby kazil, co jeho není, a následoval řeči oné ženky před Šalomounem, jenž řekla: Ani mně, ani tobě, ale rozděl toho na dvé; kterýžto také vojsko, v němž nemá mnoho rytířstva, ale lid obecný a nehodný, kteříž



Text viewManuscript line view