EN | ES |

Facsimile view

1092


< Page >

FONTES RERUM BOHEMICARUM Series nova tomus I.

PŘEDMLUVA

Velký rozmach kronikářské tvorby v období vlády Karla IV. se zakládal na tradici domácí historiografie a byl podporován osobním zájmem Karlovým. Přispěl k němu nepochybně i celkový kulturní rozkvět mající pevné základy v politické a ekonomické stabilitě českého státu. Dosavadní historiografická díla vznikala při církevních institucích, především v okruhu pražské kapituly (Kosmas a jeho po- kračovatelé), a v klášterním prostředí (počínaje kronikou Mnicha sázavského k pozoruhodnému dílu české kronikářské tradice - Zbraslavské kronice). Tak je tomu také v následujícím období, ale objevuje se i nový prvek: vlastně poprvé vznikají historická díla s podporou panovníka, nebo dokonce z jeho podnětu. Poprvé dějepisectví plnit politicky závažný úkol vytvořit pro Karla IV. pozitivní, oficiální obraz jeho vlády vycházející z domácích tradic - velkomoravské a přemyslovské - a zahrnující Karlovu univerzalistickou vládní koncepci. Inspirací i pobídkou byl pro Karla zřejmě jeho pobyt ve Francii, kde poznal význam historických argumentů pro politickou propagandu a podporu panovníkových záměrů.

Kronika Františka Pražského fadu "karlovskych" kronik zahajuje. Byla určena pro velký svod dosavadních spisů o českých dějinách, který dal vyhotovit biskup Jan IV. z Dražic. Tento tzv. Dražický kodex (dnes rkp G 5 pražské kapitulní knihovny) je snad oním sepsáním, jehož prostřednictvím se Karel IV. seznamoval s českými dějinami. Byly pro něj vybrány historické spisy, které vznikly postupně od 10. do 14. stol. v prostředí pražského kostela a které se týkaly celé země, tedy celých křesťanských Čech. Teprve tam, kde předchozí záznamy končily, mělo navázat dílo současníkovo, kronika Františka Pražského, který se na příkaz biskupův pokusil vylíčit "život, stav, činy a mravy českých králů a biskupů i jiných českých knížat."

O autorovi kroniky víme bohužel jen to, co sám ve své kronice píše. V třetí knize (kap. 12), ve výkladu o příčinách zatmění Slunce a Měsíce k roku 1323 poznamenává: sed (unc me existente Rome mullum signum apparuit eclipsis prefate. 'Tato slova se týkají zatméní Slunce, k némuz doslo ve skuteénosti r. 1321? a které zminuje již v druhé knize kroniky (kap. 8): Verumtamen quidam Boemorum fuerant ipsa die Rome et nullum signum eclipsis solis viderunt. Byl tedy r. 1321 (nebo snad 1323) v Římě, neznáme však důvody ani žádné jiné okolnosti jeho cesty?. Na jiném místě zaznamenává, že mu biskup svěřil úřad kazatele v kostele sv. Víta, který po urovnání sporu mezi řeholním a farním duchovenstvem odňal dominikánům, a že byl rektor školy na Vyšehradě a biskupův penitenciář: Commisit autem ibidem officium

| Podle Urbánka použil rukopisu při koncipování své legendy o sv. Václavu; cf. Urbánek, Legenda tzv. Kristiána, s.50 a pozn. 272 k 1. knize.

? Podle astronomických výpočtů bylo zatmëni 26 .ëerona 1321 svrcholem v 6 hodin, 34 minut, 8 vteřin středoev. času.

3 Názory na důvod cesty se liší: J. Emler (FRB IV, úvod s. XVIII) za to, že důvodem jeho pobytu v Římě bylo studium, F. M. Bartoš (Nová recenze, s. 95), se domnívá, že tam pobýval z pověření biskupa Jana.

4 Třetí kniha, kap. (II.) HI. p. 147.

VI



Text viewManuscript line view